دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آمادگی برای ماه رمضان به سبك ائمه (ع)

No image
آمادگی برای ماه رمضان به سبك ائمه (ع)

پيامبر اكرم(ص)، بهترين خلق خدا، اسوه كامل بندگي و برگزيده ترین خلق، براي بهترين ماه خدا، ماه مبارك رمضان از قبل از رسيدن اين ماه بزرگ، خود را آماده مي‌كردند. مژده فرا رسيدن اين ماه بزرگ را به پيروان خود مي‌دادند تا همگان متوجه شوند كه اين زمان نوراني داراي چه ارزش و اهميتي است.

زياد روزه گرفتن در شعبان

پیامبر (ص) براي آنكه روانشان براي روزه رمضان بهتر آماده شود، در شعبان به گرفتن روزه مي‌پرداخت. « او را هرگز نديديم كه هيچ ماه را بيش از شعبان روزه بگيرد، او كل شعبان را روزه مي‌گرفت يا جزء اندكي از آن را روزه مي‌گرفت».[1] روزه‌هاي ماه شعبان يك مقدمه است كه خيلي به ما كمك مي‌كند ماه رمضان را بهتر درك كنيم، مثل يك درس كه نيازمند پيش نياز است تا درس اصلي بهتر درك شود. روزه ماه شعبان هم، فضيلت زيادي دارد هم به ما كمك مي‌كند براي روزه ماه مبارك رمضان آماده شويم.

مژده دادن پيامبر به يارانش

پيامبر(ص) يارانش را براي كوشش و تلاش عبادي بيشتر در رمضان آماده مي‌ساخت. براي پيشبرد اين هدف و كاربردي كردن آن از ويژگي‌هاي رمضان و افزايش پاداش‌ها در اين ماه مبارك مي‌فرمود: درهاى آسمان در نخستين شب ماه رمضان گشوده مى شود و تا آخرين شب آن بسته نمى شود.».

بحار الأنوار: وقتى ماه رمضان فرا رسيد پيامبر (ص) فرمود: سبحان‌الله! به پيشواز عجب ماهى مى رويد! و عجب ماهى به شما روى مى آورد! و اين را سه بار تكرار كرد.

سفارش امام صادق(ع)

امام صادق(ع) در سفارش هاى خود به فرزندانش هنگام حلول ماه رمضان فرمود: جان هاى خود را به تلاش و كوشش وا داريد؛ زيرا در اين ماه روزى‌ها قسمت و اجلها نوشته مى شود و در آن نام هاى ميهمانان خدا كه بر او وارد مى شوند، نوشته مى شود. در اين ماه شبى هست كه عمل (عبادت) در آن از عمل (عبادت) هزار ماه بهتر است. چقدر خوب است كه ما هم به جاي روز شماري و وحشت از فرا رسيدن ماه مبارك رمضان، و شكايت كردن و به كار بردن عباراتي ناشي از نارضايتي كه باعث خشم خداوند مي‌شود. در فضيلت و بركات اين ماه عزيز دقت و ديگران را از خيرات آن آگاه كنيم، بايد يادمان باشد كه خداوند متعال هيچ نيازي به روزه ما ندارد، اين گرسنگي و تشنگي كشيدن هم با اين همه منت گذاشتن ارزشي ندارد. هر تكليفي كه خداوند متعال بر عهده ما گذاشته فقط براي خود ما مفيد است و بس، نبايد اينقدر بي‌تابي كنيم و ديگران را هم به وحشت بيندازيم. قدر این ماه مبارک را بدانیم که فرصت زندگي دوباره است، با يادآوري گناهان و كوتاهي‌هايمان كمي سر تواضع فرود آوريم و راه بندگي در پيش‌گيريم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
Powered by TayaCMS