دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آموزش روش‌های نوین برای تدریس متون حوزه ضروری است

No image
آموزش روش‌های نوین برای تدریس متون حوزه ضروری است
خانم هراتیان از مدیران حوزه علمیه خواهران تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن اشاره به مشکلات طلاب جدید پس از ورود به حوزه گفت: جوانانی که وارد حوزه‌ای علمیه می‌شوند، انتظارات خاصی از حوزه دارند که باید به این انتظارات پاسخ داده شود.
 
وی در ادامه افزود: طلاب جدید می‌خواهند در حوزه با دروسی مانند قرآن، حدیث و اخلاق آشنا شوند؛ درحالی‌که در پایان دوره به آنچه که می‌خواستند، نمی‌رسند؛ زیرا روش‌ها در حوزه، دانشگاهی و بر پایه مدرک بنا شده است. بنابراین بهتر است حالا که مواد درسی دانشگاه وارد حوزه می‌شود، ما هم حوزه‌ها را تخصصی کنیم تا عده‌ای بتوانند مبلغ یا مفسر و یا پژوهشگر شوند نه این که در تهران سی مدرسه خواهران داشته باشیم و همه آنها نهایتاً طلاب را در حد یک دبیر دینی تربیت کنند.
استاد حوزه علمیه همچنین اظهار داشت: در برخی از موارد ما کمتر از ظرفیت مورد نیاز ورودی داشته‌ایم مثلاً در بعضی از سال‌ها اگر سی طلبه را می‌توانستیم جذب کنیم، تنها 26 نفر نام‌نویسی کرده‌ بودند که دیگر گزینش در این گونه موارد معنایی ندارد.
وی در ادامه تصریح کرد: شاید یکی مربوط به علاقه جوانان به دانشگاه باشد که خیلی از جوانان ما جذب دانشگاه می‌شوند و یکی هم این‌که ما باید کسانی را که درد دین دارند جذب حوزه کنیم و برای آنها برنامه داشته باشیم که در حال حاضر این‌گونه نیست.
خانم هراتیان به مبنای غلط انتخاب بسیاری از طلاب ورودی حوزه اشاره و خاطر نشان کرد: تعداد زیادی از طلاب به سبب این‌که در دانشگاه‌ها قبول نشده‌اند و یا به دلایل دیگری مثل این‌که حوزه مدرک می‌دهد، وارد مدارس علمیه می‌شوند که این مسأله می‌تواند آسیبی جدی برای حوزه‌ها باشد.
این مدیر حوز علمیه ادامه داد: مسؤولان باید با اطلاع‌رسانی صحیح، برنامه‌های حوزه را به جامعه به‌خصوص جوانان معرفی کنند. همچنین امکانات حوزه‌های علمیه را افزایش دهند؛ چون حوزه‌های شهرستان به سبب مشکلات مالی با مشکل جدی آموزشی روبرو هستند.
وی با تأکید بر آموزش روش‌های نوین، برای تدریس متون دروس حوزه افزود: اکنون کتاب‌های درسی مشکلی ندارند؛ اما شیوه گفتن دروس اشکال دارد و متأسفانه اساتید هم خیلی قوی نیستند و به نظر می‌رسد، گذاشتن دوره‌های آموزشی برای اساتید حوزه قبل از شروع درس‌ها ضروری است.
این استاد حوزه درباره وضعیت مبهم طلاب در دوران طلبگی نیز گفت: طلاب ما نمی‌دانند بعد از سال‌ها درس خواندن چه کاری باید انجام دهند و از آن طرف هم دروسی که در حوزه تدریس می‌شود، پاسخگوی نیاز طلاب و جامعه ما نیست که همین عوامل سبب شده است تا طلاب نتوانند برای آیند خود تصمیم مناسبی بگیرند.
وی با انتقاد از چگونگی گزینش اساتید و ارزیابی آنها گفت: پذیرش اساتید اکنون سلیقه‌ای بوده و اساتیدی که مورد تأیید قرار می‌گیرند، دارای ارزیابی ضعیفی هستند که ضروری است در این مورد هم، فکری اساسی صورت گیرد.


خبرگزاری رسا //www.rasanews.com
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
Powered by TayaCMS