دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیا اهل سنت به امام مهدی(ع) اعتقاد دارند؟ اگر دارند پس چگونه امامت و حاکم بودن امام علی پس از پیامبر را قبول ندارند؟

No image
آیا اهل سنت به امام مهدی(ع) اعتقاد دارند؟ اگر دارند پس چگونه امامت و حاکم بودن امام علی پس از پیامبر را قبول ندارند؟

پرسش:

آیا اهل سنت به امام مهدی(ع) اعتقاد دارند؟ اگر دارند پس چگونه امامت و حاکم بودن امام علی پس از پیامبر را قبول ندارند؟

پاسخ:

اهل سنت هم مثل شیعه به امام مهدی (ع) اعتقاد دارند. ابن حجر عسقلانی می‌نویسد: «تواترت الاخبار بانّ المهدی من هذه الامة و ان عیسی بن مریم سینزل و یصلی خلقه.(فتح الباری، ج 5، ص 362). نیز به صواعق محرقه ج 2، ص 211؛ شرح مقاصد، ج 2، ص 62؛ منهاج السنة النبویه، ج 4، ص 211 و منابع دیگر رجوع شود. منبع: شیعه‌شناسی و پاسخ به شبهات، ج 2، ص 203 تألیف :علی اصغر ضوانی اما در مورد بخش دوم سؤال باید گفت که اهل سنت، امام مهدی (ع) را با جزئیاتی که شیعه اعتقاد دارد، نمی‌پذیرند، از جمله موارد اختلاف ولادت امام مهدی (ع) است که آنها می‌گویند امام مهدی (ع) هنوز به دنیا نیامده است و بعدها به دنیا خواهد آمد. و امامان دوازده گانۀ ما را قبول ندارند، اگر چه امام مهدی (ع) را از نسل حضرت فاطمه (س) می‌دانند. بنابراین در نزد اهل سنت، اعتقاد به ولادت و ظهور مهدی (ع) تلازمی با اعتقاد به امامت امیرالمؤمنین علی (ع) ندارد. منبع: پژوهشکدۀ باقرالعلوم (ع)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
Powered by TayaCMS