دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی سبحانی؛ سیاستی که به معنای دروغ باشد، از دین جداست

No image
آیت الله العظمی سبحانی؛ سیاستی که به معنای دروغ باشد، از دین جداست
آیت‌الله العظمی سبحانی گفت: سیاست در حکومت اسلامی در متن اسلام است و چیزی جدای از اسلام نیست.
 
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، سبحانی در دیدار اعضای ستاد برگزاری همایش ملی «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه» اظهار کرد: خوشبختانه حوزه علمیه قم به حدی از کمال رسیده و به مسایلی می‌پردازد که در گذشته به ذهن خطور نمی‌کرد، روزی به این مسایل جامه عمل پوشید شود و متفکران حوزه به آن عنایت داشته باشند.
وی به معنای لغوی و اصطلاحی سیاست پرداخت و افزود: متاسفانه کلمه سیاست از نظر سرنوشت وضع خوبی پیدا نکرده و مانند کلمه استعمار در عرف به معنای غیرصحیح به کار می‌رود.
سبحانی گفت: اگر معتقدیم سیاست به معنای تدبیر و جزء اسلام است، نمی‌شود جمعیتی به نام مسلمانان همه نوع قوانین داشته باشند، اما سیاست جدای از این قوانین باشد.
وی افزود: در بطن قوانین اسلام، سیاست خوابیده و سیاست، مدیریتی است که در آن سعادت از نظر دنیوی و اخروی وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: سیاستی که به معنای دروغ باشد از دین جداست، اما سیاستی که از روی مدیریت صحیح باشد، عین دیانت است.
سبحانی اظهار کرد: پیاده کردن سیاست متعالیه باید گسترده‌تر از دیدگاه صدرالمتألهین باشد و مطالب او پایه قرار گیرد و یک نظر کلی هم به فلسفه اسلامی باشد.
وی تصریح کرد: هر سیاستی که بشر بخواهد پیاده کند، اگر نفع اخروی داشته باشد، قابل پذیرش است.
 
 
منبع:  www.isna.ir
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
Powered by TayaCMS