دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی سبحانی؛ عقاید روشن و تکالیف دینی آسان، دو رمز انتشار سریع اسلام در جهان است.

No image
آیت الله العظمی سبحانی؛ عقاید روشن و تکالیف دینی آسان، دو رمز انتشار سریع اسلام در جهان است.
آیت‌الله سبحانی در جمع نمازگزاران روزه‌دار در مدرسه علمیه حجتیه قم، عقاید و مبانی روشن و تکالیف دینی آسان را دو ملاک برتری اسلام نسبت به سایر ادیان الهی دانست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله جعفر سبحانی، امروز در ادامه جلسات تفسیر سوره رعد که در مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار می‌شود، با اشاره به تفاوت‌های دین مبین اسلام با ادیان دیگر گفت: عقاید و مبانی مکتب اسلام، همه فهم و عبارات آن برای توده مردم روشن و واضح است.
وی در ادامه افزود: تکالیف دینی و عبادی اسلام نیز بسیار آسان و بر اساس توان افراد تبیین شده است.
مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم اظهار داشت: بر خلاف مکتب والای اسلام، دین مسیحیت و یهودیت عقاید بسیار بدفهم و تکالیف دینی سخت و مشکل دارند.
آیت‌الله سبحانی بیان داشت: رمز انتشار سریع اسلام در جهان، درک مردم از این دو مزیت بزرگ اسلام نسبت به سایر ادیان است.
رییس مؤسسه امام صادق(ع) در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از افراط و تفریط برخی مبلغان و انذار و یا تبشیر بیش از اندازه در مناطق تبلیغی، خاطر نشان کرد: مبلغان نباید مردم را نسبت به رحمت الهی مأیوس کرده و یا آنها را به انجام گناه جری کنند.
آیت‌الله سبحانی با اشاره به این که مبلغ موفق کسی است که بتواند مردم را میان خوف و رجا نگه دارد، تأکید کرد: نباید مردم را به شفاعت ائمه اطهار(ع) آن‌چنان امیدوار کنیم که از انجام گناهان ابا نداشته باشند.
استاد سطوح عالی حوزه علیمه قم در پایان فقه تشیع را به دلیل بهره‌گیری از حجت باطنی که همانا عقل است، برتر و بالاتر از فقه‌های دیگر دانست و گفت: فقه پویای شیعی ضمن بهره‌مندی از عقل، عدل را از ظلم تشخیص داده و اصول اجتهادی و مسایل بنیادین و عملی خود را بر اساس عقل و شریعت بنا می‌کند.
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
Powered by TayaCMS