دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ با بیداری وجدان‌ها جامعه به سوی سعادت می‌رود

No image
آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ با بیداری وجدان‌ها جامعه به سوی سعادت می‌رود
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم به مراحل مبارزه حضرت ابراهیم (ع) با بت پرستان پرداخت و گفت: حضرت ابراهیم (ع) ابتدا شروع به کار فرهنگی و عقلانی کرد و ثابت کرد که بت‌پرستی کاری بیهوده است.
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، وی یادآور شد: حضرت ابراهیم (ع) در پی از بین بردن و ریشه کن کردن فرهنگ و اندیشه بت پرستی بود.
مکارم شیرازی در ادامه وجدان بشر را از مهمترین و موثرترین عوامل بازدارنده در برابر ظلم و ستم دانست و بیان کرد: اگر جایگاه وجدان را در وجود خود حفظ کنیم، بهترین قاضی خواهد بود و با بیداری وجدان‌ها جامعه به سوی سعادت می‌رود و نیازی به دادگاه‌های عریض و طویل نداریم.
وی افزود: کسی که بمب اتم را بر روی مردم ژاپن انداخت و باعث مرگ بیش از 150 هزار نفر شد، به‌واسطه سرزنش‌های وجدان خود دیوانه شد و عاقبت نیز خودکشی کرد.
مکارم شیرازی در پایان با گرامیداشت میلاد با سعادت حضرت امام حسن مجتبی (ع)، ائمه (ع) را بزرگترین الگوی انسان‌ساز جوامع بشری دانست.
این مرجع تقلید ادامه داد: ائمه اطهار (ع) همگی دارای شجاعت، سخاوت،حلم، علم و... بودند اما در هر کدام از آنها به تناسب زمان یکی از این صفات حسنه بروز و ظهور ویژه‌ای داشت.
مکارم شیرازی یادآور شد: اگر حلم و بردباری را از حضرت امام حسن مجتبی (ع) یاد بگیریم، دنیا گلستان می‌شود.
 
منبع:  www.isna.ir
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
Powered by TayaCMS