دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ باید فرهنگ دینی در دل جوانان نهادینه شود

No image
آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ باید فرهنگ دینی در دل جوانان نهادینه شود
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی گفت: مسائل جوانان از جهات مختلف دارای اهمیت و ارزش است که نباید از دید مسوولان پنهان بماند. جوانان مهم ترین نیروهای جامعه هستند و در بسیاری از مسائل همچون علم پیشتازند و در مسائل اجتماعی فعال و در میدان نبرد با دشمنان از همه آماده ترند.
 
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی، وی در دیدار مدیران سازمان ملی جوانان استان‌های کشور گفت: جوانان سرمایه‌های بزرگی‌اند که باید آنها را حفظ و پاسداری کرد، ما می‌دانیم دشمنان بیش از همه چشم به همین طیف جوانان دوخته‌اند و تنها هدفشان در طراحی و برنامه ریزی‌های کلان، انحراف جوانان از مسائل دینی و مذهبی است.
این مرجع تقلید افزود: دشمنان زمانی که بر جوانان مسلط شوند به آرزوی خود خواهند رسید و آن هنگام بر ملت‌ها سیطره خواهند داشت.
مکارم شیرازی تأکید کرد: جوانان در عین حال که نیروهای بسیار فعالند؛ ولی صفای دلی دارند که آسیب پذیر است و خطر، بسیاری از آنها را تهدید می‌کند؛ هم چنان که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: قلب جوانان مانند زمینی است که هر بذری در آن بپاشند، رشد و توسعه خواهد یافت.
وی با اشاره به این‌که بخش عظیمی از جمعیت کشور ما را جوانان به خود اختصاص داده‌اند، افزود: هم اینک جمعیت جوانان کشور ما به نسبت دیگر کشورها از آمار بالایی برخوردار است و باید حمایت و برنامه ریزی مسوولان در مسائل مرتبط با جوانان باشد.
مکارم شیرازی گفت: امروز عوامل فساد به وسیله دشمنان و سودجویان جهت دهی
می‌شود و شما مدیران باید با آمارگیری دقیق از آسیب‌ها به دنبال رفع این گونه مسائل باشید.
وی با اشاره به حوزه تألیفات خود در موضوع جوانان، اظهار کرد: از همان اوائل ورود به حوزه علمیه بیشترین دغدغه من جوانان بودند، به گونه‌ای که هم اینک مخاطب اصلی بسیاری از تألیفاتم جوانان به شمار می‌آیند و تمام تلاشم این بوده که روحانیت باید به مسائل جوانان توجه ویژه نشان دهند.
این مرجع تقلید توجه به مسائل دینی جوانان را خواستار شد و افزود: باید فرهنگ غنی اسلام در دل جوانان نهادینه شود تا آسیب‌ها و خطرهای احتمالی آنها را تهدید نکند.
وی اظهار کرد: هماهنگی در ارتباط مستمر با مراکز علمی و پژوهشی در کشور ضروری است تا از کارهای موازی و تکراری جلوگیری شود.
مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: گاهی برخی به اشتباه ادعا می‌کنند که در مسائل جوانان باید دنباله رو آنها باشیم؛ در حالی که بر اساس فرهنگ اسلام باید با وجود تجربیات آنها را جهت دهی و رهبری کرد، زیرا دنباله روی در مسائل برگرفته از فرهنگ غرب است.
وی تأکید کرد: مسائل جوانان از ظرافت ویژه‌ای برخوردار است و باید با دقت بیشتر مورد توجه قرار گیرد و اگر در مسأله‌ای اشتباهی صورت گرفته آن را اصلاح کنیم نه این‌که در برابر آن تسلیم شویم.
این مرجع تقلید سخت گیری در مسائل جوانان را اشتباه دانست و اظهار کرد: آنچه اسلام فرموده بر همان اساس عمل کنید و اگر در جایی مخالفت شرعی وجود ندارد نباید مانع تراشی کرد. ورزش و مسائل تفریحی برای جوانان بسیار مهم و موجب تقویت نشاط و روحیه خودباوری آنها می‌شود.
وی توجه به مسائل عاطفی را مهم دانست و افزود: گاهی برخورد مناسب و عاطفی با جوانان از استدلال و برهان آوردن برای آنها بسیار ارزشمندتر و تأثیرگذارتر خواهد بود.
 
 
 
 
منبع:  www.isna.ir
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
Powered by TayaCMS