دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ برای مقابله با جریانات انحرافی، کمیته های تخصصی تشکیل شود

No image
آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ برای مقابله با جریانات انحرافی، کمیته های تخصصی تشکیل شود
آیت‌الله العظمی مکارم‌ شیرازی گفت: تمام مکتب‌ها و گروه‌های انحرافی که در قالب دین فعالیت می‌کنند، سرچشمه خارجی دارند.
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، این مرجع تقلید در دیدار جمعی از مدیران سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها اظهار کرد: مسوولان ادارات سازمان تبلیغات باید مرتباً تحت آموزش‌های تخصصی باشند و در غیر این صورت از زمان خود عقب می‌افتند.
وی لازمه موفقیت در کارهای فرهنگی را به روز بودن و آگاهی از شرایط دانست و تصریح کرد: طبق روایاتی که در کتب معتبر روایی آمده است حتی معصومین (ع) مرتباً تحت آموزش‌های الهی بود‌ه‌اند.
مکارم ‌شیرازی با اشاره به گسترش توطئه‌های فرهنگی در دنیای کنونی، بیان داشت: از همین رو باید آخرین اطلاعات را از تحولات ملی و بین‌المللی در عرصه‌های دین، فرهنگ و سیاست داشت.
این استاد حوزه افزود: پیشنهاد می‌کنم گروهی دایمی در سازمان تبلیغات اسلامی برای شناسایی جدیدترین شبهات و گروه‌های انحرافی و نحوه پاسخ‌گویی به شبهات و برخورد با منحرفین تشکیل شود.این گروه باید از فضلا و شخصیت‌های برجسته تشکیل شود و نتیجه مطالعات آنها در اختیار علما قرار بگیرد.
وی سودجویی و شهوت‌رانی را از انگیزه‌های پیدایش نحله‌ها و گروه‌های انحرافی برشمرد و گفت: بیشترین انگیزه‌ها در شرایط کنونی به مباحث سیاسی برمی‌گردد زیرا، دشمنان به دنبال از بین بردن مذهب به وسیله مذهب هستند.
مکارم‌ شیرازی، تعصبات قومی را از دیگر انگیزه‌های ایجاد فرقه‌های انحرافی ذکر و تصریح کرد: وهابیت بر اساس عوامل سیاسی و تعصبات قومی شکل گرفته است و اقدامات خرابکارانه آنها موجب آبروریزی است.
وی علت تلاش دشمن برای ایجاد و تقویت فرقه‌ها و مکاتب انحرافی را پیشرفت روزافزون اسلام ناب در سراسر دنیا دانسته و یادآور شد: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شاخ آمریکا، و با مقاومت جانانه لبنان شاخ اسرائیل در منطقه شکسته شد و لذا به دست و پا افتاد‌ه‌اند تا به آئین ناب محمدی (ص) آسیب وارد کنند.
این استاد درس خارج فقه حوزه با تاکید بر این‌که نباید بهانه به دست دشمنان بدهیم، گفت: برخی اقدامات نابخردانه در بعضی مجالس مذهبی به اقدامات دشمن کمک می‌کند.
وی افزود: ائمه معصومین (ع) ما را از چنین اقداماتی بر حذر داشته‌اند و قرآن نیز صراحتاً بر ندادن بهانه به دست دشمن تاکید دارد.
مکارم ‌شیرازی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حرف اول در عالم اسلام را پیروان اهل‌بیت (ع) می‌زنند و چشم‌ها به سوی پیروان این مکتب دوخته شده است.
وی توجه به مقتضیات زمان در موضع‌گیری‌ها و برنامه‌های فرهنگی را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: متاسفانه برخی به گونه‌ای حرف می‌زنند که باید دویست سال قبل متولد می‌شدند.
مکارم شیرازی یادآور شد: رمز پیروزی امام (ره) این بود که جلوتر از زمان خود را درک می‌کرد و بر همان اساس حرکت می‌کرد.
وی با اشاره به موضع‌گیری اخیر خود در خصوص محکومیت اهانت به قرآن در همایش سازمان میراث فرهنگی گفت: ما نمی‌توانیم در برابر بی‌احترامی به قرآن ساکت بنشینیم و لو اینکه بر ضد ما مطالبی هم گفته بشود.
مکارم ‌شیرازی افزود: بنده حاضرم آبروی خود را در راه قرآن و مقدسات اسلامی نثار کنم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر تخصصی شدن کارهای فرهنگی تاکید کرد و افزود: باید برای مقابله با جریانات مختلف انحرافی، کمیته‌های تخصصی تشکیل داد.
 
منبع:  www.isna.ir
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
Powered by TayaCMS