دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ دشمنان به دنبال نسخ حج هستند.

No image
آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ دشمنان به دنبال نسخ حج هستند.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به عظمت حج گفت: براثر نادانی گروهی حج عامل نفاق شده است و دشمنان به دنبال نسخ حج هستند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، بیست و هفتم رمضان در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم در حرم حضرت معصومه(س)، اسلام را دینی اجتماعی خواند و گفت: اسلام دینی اجتماعی است و افراد باید در جامعه ذوب شوند.
وی با انتقاد از کسانی که روح عبادت را در تنهایی می‌دانند،‌ تصریح کرد: کسانی که خیال می‌کنند اسلام در خانه ماندن و به عبادت پرداختن است تا حضور قلب‌‌شان بیشتر شود، اشتباه می‌کنند.
این مرجع تقلید تأکید کرد: باید به مساجد و اجتماعات عظیم اسلامی رفت و به جمع مسلمین پیوست، بر همین اساس اسلام تأکید دارد که جماعات را بپادارید.
وی با بیان این که اسلام برنامه اجتماعی جامع دارد،‌ خاطر نشان کرد: نماز جماعت،‌ نماز جمعه و حج سه برنامه عظیم اجتماعی اسلام است که به صورت روزانه،‌ هفتگی و سالانه از سوی مسلمانان برگزار می‌شود.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه، اهمیت حج را یاد آور شد و افزود: حج،‌ کنگره عظیم جهانی است که همه مسلمین در چنین روز از همه نژادها،‌ زبان‌ها و قبیله‌ گردهم می‌آیند و اجتماع عظیمی را تشکیل می‌دهند.
وی ابراز داشت:‌ متأسفانه به دلیل دخالت‌های وهابی‌ها در حج،‌ مسلمانان از کنگره عظیم جهانی حج نمی‌توانند به خوبی بهره ‌گیرند و حجی که باید عامل وحدت مسلمان شود،‌ عامل نفاق و جدایی شده است.
این مرجع تقلید بیان داشت: بر اثر نادانی گروهی به نام وهابی، حج عامل نفاق شده است و در مرکزی که باید به مسائل جهانی و بین‌المللی پرداخت، تنها به بیان نخوردن پیاز در مساجد می‌پردازند.
وی حج را دارای فلسفه سیاسی، اقتصادی،‌ فرهنگی و اجتماعی دانست و اظهار داشت: حج، گوهر گرانبهایی است که از دست گوهرشناسان دور مانده و در حصار گروهی نادان قرار گرفته است.
این مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره به فلسفه سیاسی حج گفت: در حج بسیاری از اندیشمندان می‌توانند با اتحاد و برگزاری جلسات همدلی میان مسلمان و راه‌های مبارزه با دشمنان، پشت اسرائیل و آمریکا را به لرزه درآورند؛ اما عده‌ای به نام وهابی در ایام حج با توزیع کتاب‌های کذب به دنبال اختلاف میان مسلمانان شده‌اند.
وی همچنین با تأکید بر بهره‌گیری از فلسفه اقتصادی حج اظهار داشت:‌ باید در ایام حج با تشکیل کنگره‌ها و همایش‌های عظیم اقتصادی با حضور علمای اقتصادی جهان اسلام برای طرح بازار مشترک،‌ پول مشترک و بانک جهانی اسلامی و مبادلات اقتصادی اسلامی برنامه‌ریزی کرد.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی خاطر نشان کرد: می‌توان در ایام حج با برگزاری مباحث و همایش‌های علمی در حضور اندیشمندان و اقتصادانان اسلامی بسیاری از مشکلات اقتصادی را رفع کرد و در صدد افزایش منافع اقتصادی برآمد.
وی ادامه داد: اگر مسلمانان در مسائل اقتصادی ضعیف شوند،‌ دشمنان بر آن‌ها تسلط پیدا کرده و فرهنگ خود را تحمیل مسلمانان می‌کنند، باید با بهره‌گیری از نقش عظیم حج در صدد راه‌حلی برای بحران اقتصادی جهان اسلام بود.
این مرجع تقلید در ادامه به فلسفه اجتماعی و اخلاقی حج پرداخت و اضافه کرد: مسائل اجتماعی بسیاری در اسلام اهمیت دارد به‌گونه‌ای که هرچه سبب آشتی و وحدت میان مسلمانان شود، مطلوب و هر چه سبب نفاق شود، منفور است.
وی یاد آور شد: دشمنان به خوبی روح و عظمت حج را دانسته‌اند؛ به همین دلیل به دنبال نسخ روح حج هستند.
 
 
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
Powered by TayaCMS