دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ نظام اسلامی بدون حوزه های علمیه پیشرفت نخواهد کرد.

No image
آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ نظام اسلامی بدون حوزه های علمیه پیشرفت نخواهد کرد.
یکی از مراجع عظام تقلید قم پیشرفت کشور اسلامی را در گرو همکاری با حوزه های علمیه عنوان کرد.
به گزارش خبرنگار مهر در قم، آیت الله ناصر مکارم شیرازی ظهر دیروز در مراسم آغاز به کار فعالیت حوزه های علمیه در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه قم با اشاره به اهمیت توجه به نقش حوزه های علمیه گفت: اهمیت علم در هر تحول اجتماعی روشن است و باید دانست که در کشور و نظام اسلامی بدون حوزه‌های علمیه، علما، فضلا و مراجع تقلید کاری پیش نخواهد رفت که از این رو اهمیت دارد به این مسئله توجه بیشتری شود.

وی تصریح کرد: حوزه های علمیه خواستگاه نظام و انقلاب اند و تداوم بخش انقلاب اسلامی همین حوزه های علمیه خواهند بود.                    
این مرجع تقلید افزود: راه انقلاب به وسیله حوزه های علمیه امکان پذیر خواهد بود و اگر کسی نقش حوزه ها و علما را در این امر کمرنگ بدانند سخت در اشتباه است.                                   

آیت الله مکارم شیرازی گفت: روحانیت در تمام مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، نظامی و... دخیل است و نمی توان نقش موثر علما و روحانیت را انکار کرد.                                        

این مرجع تقلید در ادامه به تعطیلی بیش از حد حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: تعطیلات بیش از حد در حوزه های علمیه بسیار دردناک است.
وی افزود: این مسئله باید رسیدگی شود و مشکل آن رفع شود.              

حوزه های علمیه شهرستانها باید علمای توانمندی پرورش دهند.
آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به وجود علمای زمان گذشته گفت: عالمان بسیاری در گذشته از حوزه ها برخواستند که باید امروزه نیز ما شاهد این امر باشیم.

وی با اشاره به وجود عالمانی در حوزه علمیه قم تصریح کرد: این امر موجب شده است تا حوزه های علمیه در شهرستانها خالی از عالم باشد که باید عالمان فداکاری کرده و به آن مناطق نیز بروند.                         

آیت الله مکارم شیرازی در بخش پایانی سخنان خود به موضوع روش تحصیل اشاره کرد و گفت: طلبه باید خود جوش باشد و تنها به مسائل جزوه اکتفا نکند.

استاد حوزه علیمه قم افزود: باید طلاب به بحث با یکدیگر پرداخته و خلاقیت و ابتکار داشته باشند.
 
منبع:www.mehrnews.com
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
Powered by TayaCMS