دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله فیاض خواستار تاسیس حوزه های علمیه جدید در نجف اشرف شد

No image
آیت الله فیاض خواستار تاسیس حوزه های علمیه جدید در نجف اشرف شد آیت الله شیخ اسحاق فیاض از مراجع نجف با اشاره به اشتیاق جوانان به تحصیل علوم دینی و کمبود مدارس علمیه، خواستار تاسیس حوزه های علمیه جدید در نجف اشرف و دیگر شهرهای عراق شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله شیخ اسحاق فیاض از مراجع تقلید نجف اشرف طی پیامی با بیان اینکه بعد از سرنگونی دولت صدام و حزب بعث، مشتاقان برای حضور در حوزه های علمیه عراق به ویژه حوزه نجف بسیار زیاد شده است و نجف اشرف از کمبود حوزه علمیه رنج می برد، خواستار اهتمام دولت وعلما به تاسیس حوزه های علمیه جدید در این شهر و نیز دیگر شهرهای عراق شد.
وی با اشاره به اهمیت و نقش حوزه های علمیه در نشر و گسترش احکام و فرهنگ اسلام تاکید کرد: حوزه های علمیه عراق همیشه پاسدار و نگهبان اسلام و تشیع بوده اند به گونه ای که نظام دیکتاتوری صدام نیز توان مقابله با آنها را نداشت.
آیت الله فیاض با اشاره به دوران سخت حاکمیت حزب بعث در عراق افزود: دوران حکومت صدام سختترین مرحله حیات حوزه علمیه نجف بود که در آن مراجع و علما تحت فشار و خفقان این نظام قرار داشتند و خواستار اعتراق مراجع به مشروعیت حزب بعث بودند.
مرجع تقلید نجف، حمایت مردم از علما را از عوامل اصلی پایداری مراجع و حوزه های علمیه توصیف کرد و اظهار داشت: مردم عراق مانند کوه در برابر حزب بعث و دشمنان اسلام ایستادند و از مراجع که شناسنامه دین و مذهب هستند حمایت کردند.
وی تعداد طلاب حوزه علمیه نجف را 5000 نفر ذکر کرد و گفت: پس از سقوط نظام دیکتاتور، حوزه علمیه نجف حیات تازه ای یافت و جوانان با وجود کمبود مدارس علمیه و مسکن از شهرهای مختلف عراق به نجف سرازیر شدند و به تحصیل علوم دینی پرداختند.
آیت الله فیاض خواستار تاسیس حوزه های علمیه در سراسر کشور شد و تصریح کرد: اکنون وقت آن فرا رسیده است تا مراجع، مردم و دولت علاوه بر عمران و آبادی کشور به تاسیس حوزهای علمیه در سراسر کشور اقدام کنند و جوانان تشنه به علوم اهل بیت را از این فیض گرانبها سیراب کنند.

منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
Powered by TayaCMS