دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله نوری همدانی؛ خود کم‌بینی و خودباختگی از ویژگی‌های حکومت استبدادی پهلوی بود.

No image
آیت الله نوری همدانی؛ خود کم‌بینی و خودباختگی از ویژگی‌های حکومت استبدادی پهلوی بود. آیت‌الله نوری همدانی:
خود کم‌بینی و خودباختگی از ویژگی‌های حکومت استبدادی پهلوی بود.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی در دیدار جمعی از دانشجویان تربیت معلم شهید مدنی گفت: امریکایی‌ها به دلیل کوتاهی دستشان از منافع مسلمانان، به قرآن بی‌ احترامی می‌کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید صبح دیروز در دیدار جمعی از دانشجویان تربیت معلم شهید مدنی و گروهی از فرهنگیان سراسر کشور گفت: وقتی نظامیان امریکا قرآن را به گلوله می بندند، دلیل کارشان این است که این‌ها قبلاً مال و ثروت و دارایی‌های ما را غارت می‌کردند؛ ولی با وجود انقلاب اسلامی و موجی که انقلاب ایجاد کرد، دست استکبار از این منافع کوتاه شد.
وی در ادامه به حفظ انقلاب تأکید کرد و گفت: این‌که امام راحل فرمودند، «نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد» به این دلیل بود که آنان از درک ارزش انقلاب بی‌خبرند و نمی‌دانند که این انقلاب چگونه به وجود آمده است.
این مرجع تقلید، ارزشمندی علم را در اسلام به همراه ایمان دانست و افزود: علم به انسان قدرت می‌دهد و در اسلام علم، فرهنگ و اخلاق سکولار نداریم.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی در ادامه گفت: عالِمی که ایمانش ضعیف و حریص باشد، مانند دزدی است که شبانه با چراغ به دزدی می‌رود و کالاهای بهتر را می‌برد.
این استاد خارج فقه حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: علم باید با تفکر همراه باشد و کسب علم باید با تفکر و تحقیق و پژوهش و دقت همراه باشد و اگر علم با تفکر همراه باشد به نوآوری و شکوفایی دست پیدا می‌کنید.
این استاد سطح عالی حوزه اظهار داشت: حکومت قبل از انقلاب زیر سلطه استکبار در نهایت خودکم‌بینی و خودباختگی به وجود آمده بود، به گونه‌ای که زن‌های محجبه، طلاب و متدینین را مرتجع می‌خواندند.
این مرجع تقلید گفت: ما باید تاریخ گذشته را مطالعه کنیم و بدانیم که حاکمان چه ظلم و ستم‌هایی را انجام داده‌اند و مردم چگونه انقلاب کردند و دستاوردهای انقلاب چه بوده است.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی در پایان سخنانش، به مقام زن در اسلام اشاره کرد و گفت: در زمان قبل از انقلاب برای بدبین کردن زن‌ها نسبت به اسلام می‌گفتند که اسلام به زن‌ها اهمیت نمی دهد، در حالی که ارزش هر فردی در اسلام به ایمان و تقوا و عمل صالح است.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
Powered by TayaCMS