دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیتالله العظمی صافی گلپایگانی؛ رسیدن به زندگی پاک هدف خلقت مرد و زن است

No image
آیتالله العظمی صافی گلپایگانی؛ رسیدن به زندگی پاک هدف خلقت مرد و زن است حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در آستانه ولادت با سعادت حضرت فاطمه(س) گفت: غرض از خلقت مرد و زن این است که هر دو به حیات طیبه، زندگی پاک و پاکیزه و به مقامات و درجات عالی نائل شوند.
به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی، دوم تیرماه، در آستانه ولادت با سعادت حضرت فاطمه(س)، در دیدار جمعی از خواهران بسیجی شهرستان‌های جلفا و محلات گفت: همه هدایت‌هایی که خداوند در قرآن، پیامبر(ص) و ائمه طاهرین (ع)داشته‌اند، برای این است که زن و مرد را رو به پیشرفت و تعالی هدایت و به خداوند متعال نزدیک کنند و همین برنامه‌های انسان‌ساز است که کسانی مثل حضرت زهرا(س) و امیر‌المؤمنین(ع) را پرورش می‌دهد.
وی مقام و جایگاه والای حضرت فاطمه زهرا(س) را بالاتر از درک و بیان دانسته و بیان داشت: امیدوارم که خداوند ما را قدردان نعمت ولایت اهل بیت(ع)، دین و احکام شرع قرار دهد؛ چون ما باید این احکام را، مقدس بشماریم و به این احکام و دستورات دین از جمله حجاب افتخار کنیم.
این مرجع تقلید اهمیت حجاب را یادآور شد و افزود: همین چادری را که شما بر سر دارید، کم نبینید؛ شما وقتی با چادر به بیرون می‌آیید، دائما‌ً در عبادت و اطاعت امر خدا هستید که ثواب می‌برید و این خیلی مهم است.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در بخش دیگری از سخنان خود، با استشهاد به آیاتی از قرآن مجید اظهار داشت: غرض از خلقت مرد و زن این است که هر دو به حیات طیبه، زندگی پاک و پاکیزه و به مقامات و درجات عالی نائل شوند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: هر کسی که با ایمان باشد و عمل صالح انجام دهد، خداوند می‌فرماید که ما اینها را به حیات پاک و زندگی پاکیزه زنده می‌‌داریم و زنده می‌کنیم و در این مسیر فرقی بین سیاه، سفید، زن و مرد وجود ندارد؛ این برای همه است و راهی است که اسلام جلوی پای همه گذاشته است و هر کسی که بخواهد به مقامات حقیقی و درجات بلند برسد، با عمل صالح و ایمان به خداوند متعال میسّر است.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با استشهاد به آیات دیگری از قرآن مجید که در آنها، هر دو جنس زن و مرد را در کنار یکدیگر آورده آمده است، تأکید کرد: آن چیزی که بر بشر امتیاز است و مورد تأکید اسلام است، تقوا و عمل صالح است، نه چیز دیگر؛ این آیات خطاب به همه‌ انسان‌ها است، هر کدام از شما که تقوا و پرهیزگاری بیشتری داشته باشید، نزد خداوند متعال گرامی‌تر و مکرم‌تر هستید.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ضمن انتقاد نسبت به بعضی از اعتراضاتی که به احکام دینی صورت می‌گیرد، افزود: زن و مرد مؤمن و مسلمان باید تسلیم حکم خدا باشند و معتقد باشند که هرطور خداوند فرموده، آن را قبول داشته و اسلام هرگز به زن نگاه نقص و کوتاهی ندارد.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
Powered by TayaCMS