دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اعلام آمادگی خسروپناه برای مناظره علمی با مجتهد شبستری

No image
اعلام آمادگی خسروپناه برای مناظره علمی با مجتهد شبستری
اعلام آمادگی خسروپناه برای مناظره علمی با مجتهد شبستری
حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به مبنای فکری آقای مجتهد شبستری که به شدت متاثر از هرمنوتیک گادامر است اشاره کرد و گفت: مطابق هرمنوتیک گادامر از آن جایی که فهم متن یا واقعیت زایده انتظارات، پیش فرض‌ها، حب و بغض‌ها و فضائل و رذائل است، به تعداد فهمنده از متن واحد، فهم های متفاوتی وجود دارد و بر همین اساس معیاری در فهم صحیح از فهم سقیم نمی باشد.به عبارت دیگر می توان گفت که مطابق هرمنوتیک گادامر، فهم نسبی است.
استاد حوزه و دانشگاه ضمن اشاره به نقد هرمنوتیک توسط متفکران مغرب زمین در ادامه گفت:مطابق هرمنوتیک گادامرکه فهم نسبی است، همین فهم گادامر نیز نسبی بوده و معیاری وجود ندارد که گادامر، هرمنوتیک خود را بر سایر هرمنوتیک‌ها ترجیح دهد.پس اولا این هرمنوتیک، خود متناقض است و ثانیا مطابق آن تعلیم و تربیت، قانونگذاری و سایر امور اجتماعی لغو است و بدین ترتیب جامعه دچار آنارشیسم می‌شود.
ایشان تشکیک مجتهد شبستری در مورد عصمت پیامبر اعظم در امور شخصی را پارادوکس دانسته و تصریح نمود: پیامبر که مطابق قول ایشان به مرتبه‌ای از کمال رسیده که می‌تواند وحی الهی را دریافت کرد و ملکوت عالم را نظاره کند چگونه در مسائل معمولی دچار گناه می‌شود؟ چگونه فردی که ملکوت گناه یعنی آتش را می‌بیند، به آتش دست می‌زند؟ این امر مانند آن است که بگوئیم استاد ریاضی از حل معادله معمولی و ساده عاجز است!اگر پیامبر اعظم در امور شخصی گناه می‌کرد متدینان به او ایمان نمی آوردند چون خطا در وحی را نیز ممکن می دانستند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مراتب کمال نورانی را به اعتبار مراتب بالاتر حجاب دانسته و در ادامه اظهار داشت:در نزد اهل معرفت، جهت سیر ار منزل پائین به منزل بالاتر، نیاز به استغفار است و این غفران در واقع طلب استکمال برای سیر به مرحله بالاتر است.از همین جهت هرچند پیامبر یکپارچه نور بود و در همه حال به یاد خدا بود، اما با توجه به اینکه سیر الی الله نامتناهی است، ایشان با استغفار، درخواست صادفانه‌ای را جهت دریافت کمالات بیشتر مطرح می کنند.اما آقای شبستری بدون توجه به این امور موضعی عوامانه گرفته است.
حجت‌الاسلام خسروپناه با رد محدود شدن قلمرو دین گفت:انتظارات بشر از دین، موجب کم یا زیاد شدن قلمرو دین نمی‌شود.چون این خود دین است که قلمروش را تعیین می کند نه دیگران.مگر آنکه منظور دین بشری و ساخته دست انسان باشد.
همچنین به برکت انقلاب اسلامی، به نظر می‌رسد که انتظارات بشر از دین بیشتر شده است و شاهد مثال آن طرح مباحثی همچون علم دینی، جامعه دینی، هنر دینی و ... است.
ایشان در مورد مسئله علم امام تأکید کردند:با استناد به برخی روایات مأثوره می‌توان گفت که ائمه علوم زیادی را می دانستند.اما باید توجه داشت که هدف اصلی انبیای الهی و ائمه هدا هدایت بشر بوده است و نه نوشتن کتاب‌های علمی.البته در راستای هدایت بشر از علوم دیگر همچون تغذیه، نجوم و... نیز استفاده می‌کردند.
مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان خاطر نشان ساخت:بنده شخصا با طرح مباحثی از این دست مخالف نیستم.اما بهتر است که این مباحث در محافل تخصصی همچون کرسی های نظریه پردازی طرح شود و اگر هم احیانا قرار بر این شد که در فضای دانشجویی ایراد شود می‌بایست مسئولین برگزاری جلسه بحث را به صورت یکطرفه پیش نبرند.در همین جا بنده اعلام آمادگی می‌کنم که با آقای مجتهد شبستری در یک فضای دانشگاهی مناظره کنم، علی رغم اینکه ایشان چند سال پیش از حضور در مناظره‌ای که چند سال پیش در دانشکده الهیات ترتیب داده شد طفره رفتند.
 
منبع:
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
Powered by TayaCMS