دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

امام خمینی برای تحقق اهداف خود از کرامت انسان هزینه نکرد

امام خمینی بر کرامت انسان اعتقادی راسخ داشت و با هر دیدی اعم از فلسفی و عرفانی، امام کرامت انسان را مورد توجه قرار می داد و هرگز برای رسیدن به اهداف مقدس خود از کرامت انسان هزینه نکرد .
No image
امام خمینی برای تحقق اهداف خود از کرامت انسان هزینه نکرد
آیت الله عباسعلی عمید زنجانی رئیس دانشگاه تهران صبح امروز در همایش "امام خمینی در قلمرو دین" گفت: آیات خلقت، به وضوح خلقت انسان را از ابتدا تا پایان بیان و شاخصه کرامت انسان را مطرح می کنند . وی با اشاره به اینکه کرامت مربوط به انسان است، یادآور شد: در آیات آفرینش آدم و حوا شاخصه ملاک انسان دو چیز است عقلانیت انسان و علم انسان. هم عقلانیت و هم علم از روح خدایی ناشی می شوند. زنجانی افزود: اما منشاء اصلی این خصلت انسان و سایر خصوصیات او بی ارتباط با جسم نیست جسمی برای انسان انتخاب شده که با روح بلند و آسمانی او متناسب است، کرامت هم شامل بعد معنوی روحی انسان است و هم بعد جسمی او را شامل می شود . وی با تأکید بر اینکه مبانی فلسفی کرامت به خوبی واضح و روشن است، گفت: اما کاربرد و زوایای کرامت انسان از سوی امام بیان شده است، امروز مسئله کرامت به صورت شعار در آمده است هیچ تفکری پیدا نمی شود که با این اصل مخالفت کند، مبانی نظری مختلف در این زمینه گفته شده است، کرامت انسان مسئله ای است که دنیا بر آن وفاق دارد و دیدگاههای مختلفی در مورد آن ارائه شده است . آیت الله عمید زنجانی با تأکید بر اینکه امام خمینی همواره کرامت انسان را مورد توجه داشت، افزود: مدیریت امام قبل از انقلاب و پس از آن تمام تحولات بنیادین در بنیادهای فرهنگی و عرفی جامعه را تحت الشعاع قرار داد و وضعیت کنونی در مقایسه با سال 57 این مسئله را نشان می دهد. وی گفت: در این مسیر امام از دین انسان هزینه نکرد، دین سرمایه ای است که باید از منافع آن استفاده کنیم و مراقب باشیم به عنوان سرمایه ثابت و دست نخورده بماند، کرامت نیز نباید هزینه شود باید از منافع آن استفاده شود .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
Powered by TayaCMS