دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

انسجام اسلامی گویای پیوستگی ساختاری ملتهای مسلمان است

No image
انسجام اسلامی گویای پیوستگی ساختاری ملتهای مسلمان است عضو هیئت علمی مرکز پژوهش ادیان گفت: اتحاد ملی امری ناظر بر وحدت تمامی اقوام، ملل و جوامع ایرانی در سایه مشترکات فرهنگی دینی و هویتی خود است و انسجام اسلامی نیز گویای پیوستگی ساختاری و انسجام رویه اسلامی ملتهای مسلمان به رغم تمامی تفاوتها است .
سید عبدالمجید میردامادی عضو هیئت علمی مرکز پژوهش ادیان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: باید بپذیریم تداوم مطلوب و شایسته انسجام اسلامی نیازمند نوعی نظم و انتظام جهانی است. البته منظور از نظم جهانی به قاعده آمدن نظم جهانی در سایه آرمانها و ارزشهای والای انسانی تمام آحاد بشری است که می تواند مشمول عام این خطاب باشد.
عضو هیئت علمی مرکز پژوهش ادیان یادآور شد: ایران خود عضوی از جامعه اسلامی و جامعه اسلامی بدون شک عضوی از جامعه جهانی است و از این رو چنانچه بتوانیم توفیقی در شعار اصولی اتحاد ملی، انسجام اسلامی و نظم جهانی به دست آوریم قطعا می توانیم به اتحاد جهانی فکر کنیم و این امری است که می تواند تفسیر تلاش صادقانه تمامی ادیان ، آیین ها و اندیشه ها و حتی به گونه ای تحقق آرمان مشترک تمامی مردمان و ملتها باشد.
میردامادی با اشاره به اینکه نگاهی به ناکامیهای نسبی نهادهای فرهنگی کشور در حوزه ملی و فراملی در معرفی و تلاش برای تحقق شعارهای پیشین می تواند سرنوشت این شعار سال را نیز به دنبال خود داشته باشد، افزود: البته بسیار است از این گونه شعارهای اساسی و مبنائی که در گذر ایام و با بی توجهی و بی تفاوتی نهادهای متولی فرهنگ در این حوزه علی رغم اهمیت والای آن به فراموشی سپرده شد.
منبع: مهرنیوز

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
Powered by TayaCMS