دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بزرگداشت اقبال لاهوری در زادگاهش برگزار شد.

No image
بزرگداشت اقبال لاهوری در زادگاهش برگزار شد.
مراسم بزرگداشت علامه محمد اقبال لاهوری به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و با همکاری انجمن بانوان فارسی لاهور در این شهر برگزار شد.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این مراسم روز یکشنبه 10 آذرماه در سالن امام رضا(ع) خانه فرهنگ ایران برگزار شد.                            
این مراسم با حضور خرازی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران و عباسی و نادربابا سرپرستان سابق و فعلی خانه فرهنگ و اسلم انصاری شاعر معروف فارسی‌گوی پاکستان که صاحب کتاب‌ها و دیوان‌هایی به زبان فارسی، اردو، انگلیسی و سرائیکی هستند به همراه شخصیت‌های فرهنگی، دانشگاهی و ادبی لاهور برگزار شد.                                  
در ابتدای این مراسم، خالده آفتاب رئیس انجمن بانوان فارسی لاهور استاد زبان و ادبیات فارسی گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی و ادبی انجمن بانوان فارسی ارائه کرد و گفت: یک مجله ادبی به نام «شاخ نبات» به چاپ رسانده است.                                                              
«آفتاب اصغر» گفت: اسلم انصاری یکی از نوابغ روزگار زبان و ادبیات اردو و فارسی هستند. که در منطقه سرائیکی زبانان، به نام علامه اسلم انصاری معروف هستند. او واقعا به زبان و ادبیات اردو و فارسی تبحر کاملی دارند و بیتشر به زبان فارسی و اردو شعر می‌سرایند.                              
سپس "اسلم انصاری" در خصوص علامه اقبال و زبان فارسی گفت: زبان فارسی در این منطقه شبه قاره تاریخچه هزار ساله دارد علامه اقبال هم در زمان کودکی خود از علامه میر حسن زبان فارسی را یاد گرفته بودند. ایشان می‌دانستند که علم فلسفه را می‌توان فقط به زبان فارسی بخوبی بیان کرد. علامه اقبال به سبک‌های مختلفی شعری شعرهای فارسی خود را سروده بودند. در لندن یکی از دوستان از علامه خواهش کردند که شعرهای فارسی خود را ارائه بنمایید. علامه اقبال جواب داد که من فقط دو سه تا غزل به فارسی سروده ام و بطور مرتب به فارسی شعر نمی سرایم. اما به علت نشست آنروز یک تحریکی در وجود علامه اقبال پیدا گردید و ایشان در همان شب شعر سرودن به فارسی را آغاز نمودند.                  
عبدالرضا عباسی، سرپرست سابق خانه فرهنگ ایران گفت: علامه اقبال در خصوص اسلام و پیامبر اسلام شعرهایی سروده اند. اقبال در اولین مثنوی خود، اسرار خودی فرموده اند که خودشناسی خیلی مهم است و برای حاصل نمودن خودشناسی شناختن مقام و مرتبت پیغمبر اسلام خیلی ضروری می باشد.اقبال می گویند:
در دل مسلم مقام مصطفی است                               
آبروی ما ز نام مصطفی است                                    
وی افزود: اگر ما می خواهیم مسلمان واقعی بشویم و به سعادت ابدی برسیم. باید حضرت محمد(ص) را خوب بشناسیم و به ایشان عشق بورزیم. علامه اقبال در اشعار دیگر خود حضرت رسول خدا(ص) را معشوق نهائی همه مسلمانها قرار می دهند. هدف از بیان نمودن این حرفها خوب شناختن معارف و مطالب اسلام و قرآن می باشد.                     
حنا زهرا از دانشکده وحدت رود شعری ازکلام اقبال را به لحن داودی تقدیم نمودند که مورد توجه و علاقه حضار قرار گرفت.                         
"سعید خرازی" سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ضمن سخنرانی خود از خانه فرهنگ ایران و انجمن بانون فارسی جهت برگزاری جلسه تجلیل اقبال لاهوری تشکر ویژه ای نمود و اظهار داشت: یکی از مهمترین عوامل و عناصری که روابط ایران و پاکستان را تحکیم می دهد شخصیت علامه اقبال لاهوری می باشد.                             
وی افزود:ما باید افکار اقبال را خوب بفهمیم تا بتوانیم به سعادت ابدی برسیم. بیشتر کلام اقبال به زبان فارسی می باشد. کتابهای زیادی در ایران درباره علامه اقبال به چاپ رسیده است. رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران آیت الله خامنه ای بعنوان یک اقبال شناس و اقبال فهم شعرهای علامه را از معجزات شعری قرارداده اند. ایشان در کنفرانس علامه اقبال اظهار داشتند که اقبال از ایران معاصر خود نومید بودند و در اینده ورود یک مرد بزرگ را پیش بینی کرده بودند که بیت ذیل اشاره ای به جمهوری اسلامی ایران دارد .
می رسد مردی که زنجیر غلامان بشکند                                
دیده ام از روزن دیوار زندان شما                                 
وی گفت: اگر امروز اقبال بین ما بود حتما از اوضاع فعلی مسلمانها راضی نبود چون امروزه مسلمانان در سراسر جهان مورد ظلم و تهاجم قرار گرفته اند.ما مسلمانان نیاز شدیدی داریم که افکار و مطالب علامه اقبال را خوب بشناسم تا بتوانیم از بحران های گوناگونی بیرون بیایم.       
در پایان خرازی و عباسی هدیه ای به عنوان یادبود به اسلم انصاری تقدیم کردند.
 
 
منبع: www.farsnews.ir
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
Powered by TayaCMS