دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بهار انس با قرآن

No image
بهار انس با قرآن

ماه مبارك رمضان، ماه تولد قرآن، ماه انس با قرآن، ماه بهار قرآن، و ماه شناخت و بهره‌برداري فكري و عملي از قرآن است. ماهي كه در شب قدر آن، قلب پيامبر اكرم (ص) همه قرآن را از امين وحي، فرا گرفت و قرآن از لوح محفوظ بر قلب وسيع و نوراني بزرگ‌ترين پيامبران منعكس شد، ماهي كه همه ما با روزه گرفتن و عبادت و مناجات و دعا، با زمينه‌سازي و آمادگي معنوي به استقبال دريافت قرآن مي‌رويم، و مي‌خواهيم در پرتو آثار پربركت روزه خالص، و عبادت‌ها و دعاهاي همراه آن، رابطه خود را با قرآن نزديك‌تر كنيم، و تصميم بگيريم كه خط رابط ما با قرآن همواره استوارتر و محكم‌تر شود. قرآن، روح ماه رمضان است كه در كالبد آن دميده شده، و ارزش و عظمت آن را چند برابر كرده است. قرآن، قلب ماه رمضان است، كه بدون اين قلب و ضربان آن، جوهره حقيقت در رگ‌هاي حيات معنوي روزه داران به جريان نمي‌افتد. قرآن بهار دل‌ها، و ماه رمضان، بهار قرآن است، چنان كه امام باقر (ع) فرمود: «براي هر چيز بهاري است، و بهار قرآن ماه رمضان است.» و امير مؤمنان علي (ع) در شان قرآن فرمود: «در قرآن بينديشيد كه بهار قلب‌هاست.» و نيز بايد توجه داشت كه مطابق فرموده امام صادق (ع): «شب قدر، قلب ماه رمضان است.» از اين رو بايد گفت كه بخش اعظم بركات ماه رمضان، در رابطه با قرآن است، و در اين ماه بايد بذر دستورهاي نوراني قرآن را در مزرعه دل‌ها به‌كاريم، تا رشد و نمو كند و سرانجام ميوه قرآن را در اين ماه براي غذاي روح برگيريم، و قوت قلبمان را در پرتو بركات قرآني اين ماه، بيمه نماييم، و چنين بهره‌برداري جز از راه انس حقيقي با قرآن به دست نخواهد آمد. اميرمؤمنان علي (ع) فرمود: «كسي كه با تلاوت قرآن، انس و الفت گرفت، از جدايي ديگران به وحشت نمي‌افتد.» در اينجا پرسيده مي‌شود كه حقيقت انس با قرآن چيست كه انسان را اينگونه استوار و نيرومند مي‌سازد، و هرگونه اضطراب و تنش را از او دور مي‌كند؟پاسخ آن كه: انس در اصل به معناي خو گرفتن و همدم شدن است، مانند انس كودك شيرخوار به سينه مادر، و گاهي انس آن چنان شديد و سرشار است، كه از انس كودك شيرخوار به سينه مادرش نيز بيشتر است، چنان كه اميرمؤمنان علي (ع) در برابر منافقان كوردلي كه او را به مرگ تهديد مي‌كردند، فرمود: «سوگند به خدا علاقه فرزند ابوطالب به مرگ (شهادت) از علاقه كودك شيرخوار به پستان مادرش بيشتر است.» عارف حقيقي كسي است كه با خدا و كلام او چنين انس و الفتي داشته باشد. اميرمؤمنان علي (ع) در توضيح آيه «‌اي انسان چه چيز تو را نسبت به پروردگارت مغرور ساخته است.» فرمود: «مطيع خداوند باش و به ياد خدا انس بگير.» بنابراين مفهوم انس حقيقي، همان همدم شدن آميخته با عشق و علاقه گرم و ناگسستني است كه ارتباط و پيوند انسان را به آن چه كه مورد انس اوست محكم و متصل مي‌كند، چنين انسي با خدا و كلام خدا (قرآن) از ويژگي‌هاي اولياي خدا و هر مؤمن عارف و وارسته است، چنان كه اميرمؤمنان علي (ع) در مقام دعا مي‌گويد: «خدايا! تو براي اوليا و دوستان خاصت، مأنوس‌ترين مونس‌ها هستي... اگر غربت آنها را به وحشت اندازد، ياد تو مونس تنهايي آنهاست».

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
Powered by TayaCMS