دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات آیت الله رضا همدانی

No image
تالیفات آیت الله رضا همدانی

تألیفات

آیت الله حاج آقا رضا همدانى علاوه برتدریس، آثار ارزشمندى نیز تألیف کرد. او با قلمى شیوا اندیشه هاى خود را به رشته تحریر کشید. در این جا به ذکر تألیفات آن متفکر گرانمایه مى پردازیم:

1 ـ ذخیرة الاحکام: این کتاب رساله عملیه وى است.

2 ـ الهدایه: این کتاب فقه فارسى است بحثهاى طهارت، صلوة و صوم تا اعتکاف در آن آمده است.

3 ـ الوجیزه فى الفقه: نسخهاى از این کتاب در کتابخانه مرحوم میرزا باقر قاضى در تبریزموجود بود.([8])

4 ـ الفوائد الرضویه على الفرائد المرتضویه: این کتاب در علم اصول نگارش یافته است و به عنوان حاشیه برکتاب فرائد الاصول، نوشته شیخ انصارى است و در سال 1318 هـ ق، در ایران به چاپ رسیده است.

5 ـ تقریرات فقه: حاج آقا رضا همدانى در این اثر مباحثات فقهى استادش، میرزاى شیرازى را از اول بیع تا آخر خیارات، نوشته است.

6 ـ حاشیه برمکاسب شیخ انصارى(قدس سره).

7 ـ حاشیه بر ریاض المسائل، نوشته سید على اصفهانى حائرى.

8 ـ حاشیه بر نجاة العباد، تألیف شیخ محمّد حسن نجفى (نویسنده جواهر الکلام).

9 ـ تقریرات اصول: در این کتاب بحثهاى اصولى میرزاى شیرازى به تقریر درآمده است.

10 ـ مصباح الفقیه: این اثر ارزشمند که مهمترین تألیف حاج آقا رضا همدانى است، یکى از عمیقترین و شیواترین شرحهاى کتاب شرایع، نوشته محقق اول است. علاّمه شیخ آقا بزرگ تهرانى در مورد چگونگى نگارش این کتاب سخنى دارد که ما را به اهمیت این کتاب بیشتر آشنا مى کند. ایشان مى گوید: «مولف هر شب یک صفحه از آن را مى نوشت و هنگام صبح براى شاگردان فرهیخته و اندیشمند خویش، همانند سیدمحسن امین، سید جمال الدین گلپایگانى، شیخ احمد کاشف الغطاء و برادرش شیخ محمّد حسین، شیخ ابوالقاسم قمى، شیخ على جواهرى، شیخ على قمى، شیخ عبدالحسین کاظمى، میرزا جواد آقا ملکى تبریزى، شیخ محمّد تقى مقدس طهرانى، و این جانب، مى خواند. سپس نوشتار خویش را در این مجمع علمى حک و اصلاح مى کرد و گاه دیدگاهش را تغییر مى داد و گاهى بر آن اصرار مى ورزید.»([9])

به همین علّت کتاب مصباح الفقیه آکنده از تحقیقات فقهى، اصولى، تفسیرى، حدیثى، ادبى و لغوى است و داراى سبکى زیبا و قلمى شیوا مى باشد. دقت در عمق مطالب، تطبیق فروع براصول و دسته بندى جالب از دیگر امتیازات این کتاب گرانسنگ است.

بابهاى طهارة، صلوة، زکات، خمس، صوم، رهن و اجاره در این مجموعه قبلاً به صورت چاپ سنگى بود و اکنون مدتى است که گروهى دست به تحقیق این کتاب زده اند و تاکنون 8 جلد از آن به چاپ رسیده است.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
Powered by TayaCMS