دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تدریس آیت الله سیّد حسین کوه کمری

No image
تدریس آیت الله سیّد حسین کوه کمری

حوزه درسى سیّد

ایشان در زمان استادش شیخ انصارى کُرسى تدریس بزرگى برپا کرد و به علت وسعت اطلاعات و خبرویت در تدریس فقه و اصول مشهور گردید. و معروف است که نزدیک به هفتصد و یا هشتصد [27] نفر از فضلا در درسش حاضر مى شدند، ولى به جهت احترام به شیخ درسش را مقدمه درس استاد قرار داده بود. اهتمام و جدیت عجیبى در درس و بحث داشت و کلاس درس را به ندرت تعطیل مى کرد.

اعتمادالسلطنة در خصوص تدریس بعد از شیخ ایشان مى نویسد:

آقاى سیّد حسین کوه کمرى، علاّمه ی اقران و محقق دوران بود. در میان تلامذه ی بزرگ شیخ الطائفه مرتضى انصارى، عدیل حجت الاسلام میرزاى شیرازى بود. بعد از وفات مشارالیه مجلس درس او در نجف اعتبار به هم رسانید و در اصول و فقه، اسلوبى سلیس و مشیى با اقتصاد داشت. به همین جهت شاگردان وى از سایر مجتهدان بیش تر است. [28]

اسامى برخى از شاگردان فاضل او چنین است:

1 ـ ابوالفضائل سیّد عزیزالدین زنجانى (پدر بزرگ آیت الله سیّد عزالدین زنجانى) [29]

2 ـ سیّد ابراهیم دامغانى [30]

3 ـ سیّد احمد دماوندى [31]

4 ـ سیّد جعفر قزوینى [32]

5 ـ سیّد حسن علوى سبزوارى [33]

6 ـ سیّد حسن کاشانى [34]

7 ـ سیّد حسین آل طالقانى [35]

8 ـ سیّد زکریا قزوینى [36]

9 ـ سیّد صالح مجتهد اردبیلى [37]

10 ـ سیّد عبدالکریم لاهیجى [38]

11 ـ سیّد عبدالله بهبهانى [39]

12 ـ سیّد عبدالمجید گروسى، [40]

13 ـ سیّد على ایروانى [41]

14 ـ سیّد على جزائرى شوشترى [42]

15 ـ سیّد فتّاح سرابى [43]

16 ـ سیّد محمّدتقى طالقانى [44]

17 ـ سیّد محمّدتقى طباطبایى تبریزى [45]

18 ـ سیّد محمّدجواد آقامیرى دزفولى [46]

19 ـ سیّد محمّد شریف تقوى شیرازى [47]

20 ـ سیّد مرتضى موسوى خلخالى [48]

21 ـ شهید میرزا ابراهیم دُنبُلى خویى، [49]

22 ـ شیخ احمد تفرشى نجفى [50]

23 ـ شیخ اسماعیل برغانى [51]

24 ـ شیخ حسین جواهرى [52]

25 ـ شیخ حیدرعلى فروشانى اصفهانى [53]

26 ـ شیخ دخیل حچامى [54]

27 ـ شیخ عبدالرزاق انصارى دزفولى ، [55]

28 ـ شیخ عبدالصمد دیزجى زنجانى ، [56]

29 ـ شیخ عبدالهادى مازندرانى [57]

30 ـ شیخ على تبریزى [58]

31 ـ شیخ على جواهرى بعلاوى [59]

32 ـ شیخ على منتفکى [60]

33 ـ شیخ محمّدباقر دماوندى [61]

34 ـ شیخ محمّد سن ممقانى [62]

35 ـ شیخ محمّدحسین قائنى [63]

36 ـ شیخ محمّدحسین قمشه اى کبیر [64]

37 ـ شیخ محمّدصادق نراقى [65]

38 ـ شیخ محمّدصالح استرآبادى [66]

39 ـ شیخ محمّد طه نجف تبریزى [67]

40 ـ شیخ محمّد على خونسارى نجفى [68]

41 ـ شیخ میرزا محمّد همدانى جولانى [69]

42 ـ ملاّ ابوطالب خویى [70]

43 ـ ملاّ احمد ترشیزى [71]

44 ـ ملاّ احمد شبسترى [72]

45 ـ ملاّ احمد کوزه کنانى تبریزى [73]

46 ـ ملاّ احمد مراغى [74]

47 ـ ملاّ على دماوندى [75]

48 ـ ملاّ على علیارى تبریزى [76]

49 ـ ملاّ محمّد فاضل شربیانى [77]

50 ـ میرزا ابوطالب زنجانى [78]

51 ـ میرزا ابوطالب زنجانى تهرانى [79]

52 ـ میرزا جواد مجتهد تبریزى [80]

53 ـ میرزا حبیب الله هاشمى خویى [81]

54 ـ میرزا حسن مجتهد تبریزى [82]

55 ـ میرزا حیدرعلى علیارى تبریزى، [83]

56 ـ میرزا موسى تبریزى [84]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

No image

سید حسین کوه کمری

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
Powered by TayaCMS