دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

توصیه‌های مهم آیت الله مکارم شیرازی درباره اعمال حج

No image
توصیه‌های مهم آیت الله مکارم شیرازی درباره اعمال حج
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اهمیت به جاآوردن حج بر توجه هرچه بیشتر بر این فریضه الهی تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، بیست وششم رمضان در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم در حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اهمیت حج گفت: متاسفانه عده‌ای هنوز به اهمیت حج دست‌ نیافته و در این زمینه قدمی درست برنمی‌دارند.

وی با بیان این که حج از فرائض الهی به شمار می‌آید،‌ خاطر نشان کرد: در بسیاری از آیات قرآن به اعمال حج اشاره شده به گونه‌ای که احکام نماز به این اندازه و به صورت ریز در قرآن نیامده است و این نشان از اهمیت و توجه به حج می‌دهد.                                     

این مرجع تقلید، سفر حج را در عصر حاضر بسیار آسان و راحت دانست و افزود: هم‌اینک کسانی که توان مالی و جانی دارند می‌توانند به راحتی به سفر حج روند و این فریضه الهی را بجا آورند در حالی که در گذشته سفر حج با بسیاری از مشکلات روبرو بود و حتی افراد بیش از پنج ماه در سفر بودند تا به معبود خود می‌رسیدند.                             

وی با بیان این که زائران خانه خدا گاهی برای سفر به منی پوست بدنشان در آفتاب سوزان تغییر می‌کرد و این مشقت‌ها را برای خود مشکل نمی‌دانستند، تاکید کرد: متاسفانه برخی با این که می‌توانند به راحتی به حج روند و خانه خدا را زیارت کنند ولی مشکلات کوچک را بزرگ می‌شمارند و از سختی راه سفر در گذشته چیزی به میان نمی‌آورند که این خود ناسپاسی به نعمت‌های الهی است.                            

حضرت آیت الله مکارم شیرازی،‌ حج را دارای منافع اخلاقی، سیاسی،‌ اجتماعی و فرهنگی توصیف کرد و افزود: براساس آموزه‌های دینی، پیروان اهل بیت(ع) براین باورند تمام احکام الهی دارای فلسفه و حکمت است، زیرا؛ از سوی خدواند حکیم صادر شده و برای حج و دیگر احکام نیز فلسفه‌های بسیار شمرده شده که ما انسان تنها به تعداد محدود آن دست‌‌یافته‌ایم.

وی با توجه به این که یکی از اعمال حج،‌ قربانی کردن است،‌ اظهار داشت:‌ در قرآن داریم کسی که قربانی می‌کند باید این قربانی را در اخیتار فقرا قرار دهد در حالی که در سرزمین مکه بسیاری از زائران، قربانی‌ها خود را می‌سوزاند و یا از میان می‌بردند. ولی؛ به برکت مراجع تقلید شیعه ایران این نابسمانی،‌ سرسامان گرفت.                                   

این مرجع تقلید تاکید کرد: آیا شکر نعمت این است که زائر خانه خدا قربانی را بسوزاند و یا از بین ببرند و کسی استفاده نکند؟ این چه شکر نعمتی است که خود نعمت را از بین می‌برید اگر این بی سرسامانی را مراجع تقلید شیعه ایران مانع نمی‌شدند این ننگ برای مسلمانان تا ابد باقی می‌ماند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که عده‌ای با مصرف و خوردن گوشت مخالف هستند،‌ خاطر نشان کرد: استفاده نکردن از گوشت حیوانان،‌ اشتباه است، اسلام می‌گوید به صورت معتدل استفاده کنید، روایات متعدد داریم اگر کسی تا چهل روز گوشت استفاده نکند، این فرد بداخلاق خواهد شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: روایات می‌گوید نباید معده خود را گورستان حیوانات کنید،‌ نه این که از گوشت استفاده نکرده و ترک نعمت الهی کنیم.
 
 
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
Powered by TayaCMS