دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

خدمت گذارى

No image
خدمت گذارى

خدمت گذارى

شیخ جعفر کاشف الغطاء، همانند بسیارى از عالمان تشیع، از خدمت به محرومان و مستضعفان غافل نبود و در این زمینه، گوى سبقت را از دیگران ربود. به مواردى از این اخلاق حسنه، اشاره مى کنیم.

الف: همه ساله خانه خود را رهن مى گذاشت و پول آن را بین فقیران شهر نجف تقسیم مى کرد و در مسافرتهایى که به ایران داشت، از وجوهاتى که از بزرگان به حضورش تقدیم مى کردند، خانه اش را از رهن خارج مى ساخت.

ب: گاهى که مستمندان هنگام اقامه نماز جماعت، اظهار ندارى مى کردند، شیخ، میان جمعیت به گردش مى پرداخت و برایشان پول جمع مى کرد.[27]

ج: شیخ در سفرى که به اصفهان داشت، هنگام بازگشت، سید فقیرى به او مراجعه و اظهار نیاز کرد. شیخ نامه اى براى امین الدوله نوشت و از او خواست به سید کمک کند. سید گفت: مى ترسم کمکى به من نکند. شیخ که در حال حرکت به سمت نجف اشرف بود، گفت: من مى مانم تا تو بیایى. سید بعد از مدتى آمد، در حالى که کیسه پولى دستش بود. آن را به شیخ داد. شیخ مشاهده نمود دویست تومان پول در آن است. صد تومان را به سید داد و بقیه را بین فقیران تقسیم کرد و به زادگاه خود بازگشت.[28]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
Powered by TayaCMS