دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

رسانه‌ها باید مروج اندیشه موعودگرایی باشند

No image
رسانه‌ها باید مروج اندیشه موعودگرایی باشند حجت الاسلام سید محمد مهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی و استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم عصر امروز در نخستین هم اندیشی ماهانه انجمن روزنامه نگاران مسلمان با موضوع "رسانه و مهدویت" اظهار داشت : جامعه موعودی که به دنبال آن هستیم جامعه‌ای است که بر محور عبودیت و بندگی خداوند و همه کمالات بسط و گسترش پیدا می‌کند.
وی با اشاره به اینکه همه نقطه محوری کمالات اخلاقی در جامعه بشری که زیربنای پیشرفتها و کمالات هستند، عبودیت خداوند است و از سوی دیگر همه اخلاقهای ناپسند یعنی رذایل اخلاقی از فروع استکبار مقابل خداوند، خودبینی و خود محوری انسان ناشی می شود، تصریح کرد: در جامعه موعود همه وجود انسان به بستر عبادت خدا تبدیل می شود. طریق محقق کردن چنین جامعه‌ای و هم انسانی که نقش محوری در چنین جامعه ای دارد، ما را به سمت جامعه موعود سوق می دهد.
حجت الاسلام میرباقری با بیان اینکه بر اساس آموزه‌های ادیان الهی جامعه موعود بر محور انسانی شکل می گیرد که حلقه اتصال به خداوند متعال است، گفت: تحقق جامعه موعود بر محور ولایت حقه است و تعبیر عصر ظهور نیز به این معناست. یعنی اینکه او محور همه کمالات چون وفاق، عدالت و محبت است.
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انتظار ما بسط عبودیت، بندگی و تحقق همه کمالات انسانی در جامعه بر محور خلافت الهی است، یاد آور شد: چنین جامعه‌ای که موعود همه انبیاء بوده نیازمند سیری تاریخی است که باید پشت سر بگذراند. بر این اساس رسیدن به نقطه موعود پس از امتلاء عالم از جور و ظلم است که پس از فراگیری تمدن مادی در همه عرصه های زندگی ظهور کلمه توحید واقع می شود. بسط تمدنهای مادی در دنیای کفر از منظر آموزه های دینی و هم ادیان الهی بر اساس مقدمه و سقوط این تمدن است.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با تأکید بر اینکه این جریان عالم در حال قوع است، سر آغاز تاریخ هم بر غلبه حق بوده است، افزود: اینک به نقطه حساسی رسیده که همه ما آن را درک می کنیم. بسیاری از سؤالات پیرامون جهان اسلام حل شده که بشریت می تواند زیر یک چتر حکومتی زندگی کنند .
وی تصریح کرد: وقتی فلسفه حیات اجتماعی تغییر می کند، فلسفه ارتباط و همچنین ساختار و نرم افزارهای موجود نیز تغییر می‌کند. اینک جوامع امروز از همه وسایل موجود اعم از هنر، داستان و فیلم سعی در تصرف فرهنگ اجتماعی دارند. در واقع رسانه ها وضعیت بیم و امید اجتماعی را کنترل و جامعه را به سمت هدف خود هدایت می کنند.
حجت الاسلام میرباقری در ادامه اظهار داشت: امروز رسانه ها بجز اطلاع رسانی، وضعیت روانی جامعه را نیز تغییر می‌دهند. از این رو می‌توانند مسئله موعود گرایی و آرمانشهری را که برای بشر تنظیم شده تبیین کنند. رسانه‌ها باید این آسیبها و بحرانهای تمدن مادی را که برای بشر ایجاد شده با زبان هنر و علم منعکس کنند. در واقع ایجاد انتظار چیزی جز بسط تبریها و تولیها نیست؛ یعنی ملتها را از تمدن مادی به سوی تمدن الهی حرکت داده و هدایت کنیم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
Powered by TayaCMS