دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ستونهای مسجد؛ تجلی ارزشهای دینی و فرهنگی مسلمانان

تزئین و استفاده از معماری اسلامی در ستونهای مساجد که مهمترین عناصر نگهداری ساختمان مسجد به شمار می‌روند، منجر به آرامش انسان شده و احساس معنوی و ارزشهای فرهنگی و دینی او را منعکس می‌کند به طوری که پیچیدگی خاص در تزئین این ستونها نوعی القائات معنوی در انسان پدید می‌آورد.
ستونهای مسجد؛ تجلی ارزشهای دینی و فرهنگی مسلمانان
ستونهای مسجد؛ تجلی ارزشهای دینی و فرهنگی مسلمانان

ستونهای مسجد؛ تجلی ارزشهای دینی و فرهنگی مسلمانان

 تزئین و استفاده از معماری اسلامی در ستونهای مساجد که مهمترین عناصر نگهداری ساختمان مسجد به شمار می‌روند، منجر به آرامش انسان شده و احساس معنوی و ارزشهای فرهنگی و دینی او را منعکس می‌کند به طوری که پیچیدگی خاص در تزئین این ستونها نوعی القائات معنوی در انسان پدید می‌آورد.

ستون از مهمترین عناصر معماری اسلامی به شمار می رود که در ابتدای ساخت مساجد به منظور نگهداری ساختمان وجود داشته است . ستونها در ابتدا از تنه درختان به ویژه درخت خرمای با استحکام ساخته می شد تا سقف را نگه دارد. پس از مدتی ساخت این ستونها از تنه درخت به گل و سپس به سنگ تبدیل شدند.

ستونها با قاعده و شیوه خاصی ساخته می شدند و چون مسلمانان برای مساجد اهمیت بسیاری قائل بودند، به تزئین این ستونها که نمادی مشخص از مسجد بودند، اهتمام می ورزیدند. هنرمندان معمار مسلمان این ستونها را با شکوفه ها، درختان و انواع رنگهای مختلف تزئین می کردند . در واقع این تزئینات به شکلهای مختلف بر اساس فرهنگ هر کشور بود، به طوری که گاهی از این ستونها به شکل دانه های زنبور ساخته می شدند.

با گذشت زمان تعداد ستونها افزایش یافتند و با محاسبات خاص در فواصل مشخص ساخته می شدند تا زیبایی مسجد را با نظم و ترتیبی خاص دوچندان کنند. برخی از این ستونها بسیار بلند بودند و حتی به بالاترین بخش گلدسته ختم می شدند و نوعی انسجام و هماهنگی در محور معماری اسلامی به وجود می آوردند.

این ستونها در شکلها، طرحها و رنگهای مختلف و هماهنگ با دیگر بخشهای مسجد ساخته و تزئین می شدند. برخی از این ستونها از سنگ مرمر بودند و با رنگهای آرام ساخته می شدند، به طوری که دیدن آنها نوعی آرامش و تسکین در انسان ایجاد می کرد.

معماری اسلامی در عمران و آبادانی مساجد نقش به سزایی داشته و از آن به عنوان گنجینه های مساجد یاد می شد . گاهی تزئینات تنها در بخشهای زیرین ستون مشاهده می شد. اما آنچه نظم این ستونها را نشان می داد، تساوی و شباهت در ساخت بود و چون هر یک از این ستونها تأثیر خاصی در انسان می گذارند، از این رو جای مشخصی برای آنها قرار می دادند و یا به علت داشتن چشم انداز زیبا از نوعی تزئین استفاده می شد تا انسان را به آرامش دعوت و نوعی شعف در وی به وجود آورد. بنابراین ستون در معماری اسلامی اهمیت و جایگاه خاصی دارد که انعکاس احساس انسان مسلمان و ارزشهای فرهنگی و دینی او به شمار می رود.

این ستونها با گذشت زمان به جزئی مشخص، معین و مقدس در مساجد تبدیل شده اند که احساس انسان را بر می انگیزند. گاهی این ستونها شبیه درختان نخل هستند که تنه های آنها رشد کرده و به بالا کشیده شده و نوعی القائات معنوی را در انسان ایجاد می کند . گاهی اوقات پیچیدگی خاصی که در این ستونها وجود دارد، انسان را در اندیشه فرو می برد. بنابراین معماری اسلامی در ستونها تجلی مفاهیم جدیدی است که ارزشهای معماری اسلامی و مبانی آن را منعکس می کند .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
Powered by TayaCMS