دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

سخنان غیر مستند منتسب به امام حسین(ع) (پرسش و پاسخ)

در محافل مذهبی و روضه‌خوانی و نگارش برخی متون سخنانی را در قالب نظم و نثر به امام حسین(ع) نسبت می‌دهند که در کتابهای مرجع هیچ سند و مدرکی برای آنها یافت نمی‌شود.
سخنان غیر مستند منتسب به امام حسین(ع) (پرسش و پاسخ)
سخنان غیر مستند منتسب به امام حسین(ع) (پرسش و پاسخ)

پرسش:

در محافل مذهبی و روضه‌خوانی و نگارش برخی متون سخنانی را در قالب نظم و نثر به امام حسین(ع) نسبت می‌دهند که در کتابهای مرجع هیچ سند و مدرکی برای آنها یافت نمی‌شود. لطفاً اهم مصادیق این نوع مطالب را بیان کنید؟

پاسخ:

مقتل‌نگاران و روضه‌خوانان، سخنان بسیاری را در قالب نثر و نظم به امام حسین(ع) نسبت داده‌اند که هرگز سند و مدرکی برای آنها نمی‌توان یافت. بعضی از آن سخنان با اینکه غیر مستند و جعلی‌اند، بسیار مشهور و متداول نیز هستند و از آنجا که مقبولیت عام یافته‌اند، برخی از پژوهشگران و نویسندگان بنام و معاصر نیز آنها را مسلّم‌الصدور پنداشته، بدون تأمل و تحقیق، در آثار خود به عنوان سخنی از سخنان امام حسین(ع) آورده‌اند. امروز هم بسیاری از مؤلفان و مبلّغان پیوسته آنها را در تألیفات و تبلیغات خویش از زبان امام حسین(ع) می‌نویسند و در شمارگان فراوانی منتشر می‌کنند؛ غافل از آنکه امام حسین(ع) هرگز آن سخنان را نگفته و به زبان نیاورده است و آن سخنان، هریک مصداق آشکاری است از آن ضرب‌المثل معروف که می‌گوید: «ربّ مشهورٍ لا اصل له.» چه بسیار سخنان مشهوری که پایه و اساس ندارد.

این‌گونه سخنان حدیث‌گونه، به‌ویژه در میان اشعاری که به امام حسین(ع) نسبت داده می‌شود فراوان است. دهها بلکه صدها بیت از این‌گونه اشعار را تنها در کتابی مجهول‌المؤلف به نام «ادب الحسین و حماسته» می‌توان یافت ما در اینجا تنها بعضی از آن سخنان را که بسیار مشهور و معروف‌اند و اکنون نیز برخی از مؤلفان و نویسندگان و روضه‌خوانان آنها را از سخنان امام حسین(ع) می‌پندارند و از زبان آن حضرت نقل می‌کنند، مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1- اِنّ الحیاةً عقیدةً و جهاد

این مطلب به ‌عنوان سخنی از سخنان امام حسین(ع) زبانزد خاص و عام است و به ‌جز اهل تحقیق، همگان آن را از زبان آن حضرت نقل می‌کنند. استاد شهید مطهری معتقد است این سخن را سند و مدرکی نیست و از نظر مفهوم و محتوا نمی‌تواند درست باشد. مرحوم علامه جعفری(ره) در شرح نهج‌البلاغه خود نوشته است: «مقدس‌ترین خونهایی که در این خاکدان به زمین ریخته است، خونهای دفاع کنندگان از ایمان به حقایق «حیات معقول» بوده است که می‌گفت: قِفْ دونَ رأیک فی الحیاةِ مُجاهداً اِنَّ الحیاةَ عَقیدةً و جٍهادء» در برابر نظر خودت در زندگی مجاهدانه بایست که همانا زندگی عقیده و جهاد در راه آن است. از این سخن استاد تنها همین قدر فهمیده می‌شود که این سخن، مصرعی از یک بیت شعر است و حدیث و روایت نیست. در کتاب «موسوعه کلمات الامام الحسین» هم این سخن منسوب به امام حسین(ع) نیامده است. سرانجام، یکی از پژوهشگران معاصر با انتشار مقاله‌ای پرده از راز این معما چندین ساله ما برداشت و ثابت کرد که این سخن روایت یا حدیث نیست و از امام حسین(ع) نقل نشده است، بلکه یکی از شعرای معاصر مصری، یعنی احمد شوقی، آن را سروده است. (اقبال الاعمال، سید رضی الدین علی بن طاوس، تحقیق جواد قیومی، قم، دفتر تبلیغات، 1416 ق).

روزنامه کیهان

تاریخ: شنبه 13 آبان ماه 1396

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
Powered by TayaCMS