دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

شیفته ولایت

No image
شیفته ولایت

شیفته ولایت

عشق علاقه و شیفته گى آیت الله ملکوتى نسبت به پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و ائمه(علیهم السلام) و به ویژه به امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا(علیها السلام)، هیچ گاه قابل توصیف نیست هر بار که وى نامى از حضرت امیر(علیه السلام) مى برد و یا مطالبى از آن امام همام بازگو مى کرد، اشک در چشمانش حلقه مى زد. در قاموس ایشان، نام امام على(علیه السلام) مساوى گریه، حزن و اندوه است. وى اعتقاد و ارادت خاصى نیز به ولى فقیه جامع شرایط دارد هر گاه نام حضرت امام خمینى و مقام معظم رهبرى را بر زبان مى آورد، با عظمت و ابهت خاصى از آنان یاد میکند و با خضوع و خشوع توصیف ناپذیر ارادت قلبى خویش را نسبت به آنان به ظهور و اثبات مى رساند. آیت الله ملکوتى در میان ائمه جمعه، از شخصیت هاى منحصر به فردى بود که در آغاز خطبه هاى نماز جمعه، وقتى از پیامبر و امامان معصوم(علیهم السلام) نام مى برد، بلافاصله و به طور صریح، از امام خمینى و مقام معظم رهبرى نیز به عنوان «امام مسلمین» یاد و از آنان تجلیل مى کرد. وى در کنار سلام و صلوات به ائمه اطهار(علیهم السلام)، به ولى فقیه زمان هم سلام و صلوات مى فرستاده که این موضوع، از نوع جهان بینى و اعتقاد قلبى او به ولایت و امامت در اسلام و تشیّع حکایت مى کرد. وى از فقهاى بزرگى است که باتمام وجود، ولایت ولى فقیه جامع شرایط را، ادامه همان ولایت امامان معصوم(علیهم السلام) مى شمارد و در مرحله عمل نیز بدان پایبند است[18].

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
Powered by TayaCMS