دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های اجتماعی آیت الله اکبر هاشمی بهرمانی

No image
فعالیت های اجتماعی آیت الله اکبر هاشمی بهرمانی

مسئولیت هاى مهم در انقلاب اسلامى

پس از پیروزى شکوه مند انقلاب اسلامى ایران، آیت الله هاشمى به خاطر درایت، مدیریت و قابلیت کم نظیر، یکى از بنیان گذاران و نظریه پردازان انقلاب به شمار آمد و به طور طبیعى، در پست هاى خطیر و حساس انقلاب قبول مسئولیت کرد و در هر کدام آثار و خدمات ارزشمندى از خود به یادگار گذاشت در این بخش فهرست وار به بعضى مسئولیتهاى مهم وى اشاره مى شود:

1. عضو شوراى عالى انقلاب.[29]

2. تهیه و تدوین آیین نامه و اساس نامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامى و تقدیم آن به شوراى انقلاب.[30]

3. مشارکت در تشکیل جامعه روحانیت مبارز تهران.

4. تشکیل حزب جمهورى اسلامى و عضویت در شوراى مرکزى آن.[31]

5. مأمور اعلام حکومت جمهورى اسلامى ایران، پس از سقوط رژیم، از رادیو و تلویزیون.

6. سرپرستى وزارت کشور، بعد از استعفاى دولت بازرگان.[32]

7. مدیریت خروج از بحران، پس از انفجار دفتر حزب جمهورى اسلامى و نخست وزیرى.

8. امامت جمعه موقت تهران، پس از ترور مقام معظم رهبرى(به حکم امام).

9. نماینده امام در شوراى عالى دفاع، پس از شهادت دکتر مصطفى چمران.[33]

10. فرماندهى جنگ و ادامه آن از جانب حضرت امام.[34]

11. قائم مقام فرماندهى کل قوا، از جانب امام در طول هشت سال دفاع مقدّس.

12. نمایندگى مردم تهران در سه دوره مجلس شوراى اسلامى(دوره اوّل و دوم و سوم).

13. رئیس مجلس شوراى اسلامى در سه دوره فوق.

14. ریاست جمهورى اسلامى ایران در دو دوره متوالى (1/4/1368 ـ 1/4/1376 ش.).

15. سه دوره نمایندگى مردم تهران در مجلس خبرگان رهبرى.

16. عضو هیئت رئیسه و نایب رئیس مجلس خبرگان رهبرى.

17. عضو شوراى بازنگرى قانون اساسى (به حکم امام)[35]

18. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام.

19. رئیس شوراى عالى انقلاب فرهنگى.

ایشان در سخت ترین شرایط انقلاب، همواره مهم ترین و دشوارترین مسئولیت ها را بر دوش گرفت و در واقع از آبرو و جان خویش در راه انقلاب و مردم مایه گذاشت. اعلام قبول قطع نامه و توقف جنگ تحمیلى در آن شرایط بسیار حساس که بر اهل اطّلاع پوشیده نیست، اوّلین بار توسط آقاى هاشمى در نماز جمعه تهران مطرح شد. همچنین خبر بیمارى حضرت امام که منجر به رحلت جانگداز آن رهبر کبیر شد، به وسیله وى در ضمن خطبه هاى نماز جمعه به اطّلاع مردم رسید. امروز نیز در موقعیّت ها و شرایط دشوار و سرنوشت ساز داخلى و خارجى او زبان گویاى انقلاب و رهبرى، پایان بخش اختلافها، آرام بخش دل ها و مایه امید مردم ایران و مسلمانان و انسان هاى آزاده جهان است نقش سرنوشت ساز وى در دوران هشت سال دفاع مقدّس و فعالیّت هاى بنیادین ایشان در دو دوره ریاست جمهورى در جهت سازندگى، تحقق عدالت اجتماعى و کارآمد نمودن نظام جمهورى اسلامى، از دیگر فعالیّت هاى اوست. که شرح و تفصیل آن در این مقال نمى گنجد.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
Powered by TayaCMS