دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های اجتماعی آیت الله سید الوالقاسم خویی

No image
فعالیت های اجتماعی آیت الله سید الوالقاسم خویی

خدمات اجتماعى

احداث کتابخانه، مدرسه، مسجد، حسینیه، خوابگاه، درمانگاه، بیمارستان، مؤسّسه خیریه و دارالایتام، یکى دیگر از خدمات آن مرجع بزرگ جهان شیعه مى باشد. در این جا فقط به ذکر نام مراکزى که توسط آیت الله العظمى خویى تأسیس شده است مى پردازیم:

ایران:

1 ـ مدینة العلم، قم.

2 ـ مدرسه و کتابخانه آیت الله خویى، مشهد.

3 ـ دارالعلم، اصفهان.

4 ـ مجتمع امام زمان(علیه السلام)، اصفهان.

آمریکا:

5 ـ مرکز الامام الخوئى الاسلامى، نیویورک.

6 ـ مرکز الامام الخوئى، سوانزى (یکى از شهرهاى دانشگاهى جهان). این مرکز قبلاً کلیسا بود.

7 ـ مسجد و مرکز اسلامى، لوس آنجلس.

8 ـ مسجد و مرکز اسلامى، دیترویت.

هند:

9 ـ المجمع الثقافى الخیرى، بمبئى. یکى از بزرگ ترین مؤسسات فرهنگى جهان اسلام مى باشد.

لبنان:

10 ـ مبرّة الامام الخوئى، بیروت.([25])

فرانسه:

11 ـ مرکز اسلامى.

پاکستان:

12 ـ مکتبه الثقافة و النشر «انتشاراتى»، کراچى.

مالزى:

13 ـ مکتبة الثقافه و النشر، کوآلالامپور.

تایلند:

14 ـ مؤسسة دارالعلم، بانکوک.

15 ـ مدرسه دینى، بانکوک.

بنگلادش:

16 ـ مدرسه دینى، داکا.

عراق:

17 ـ مکتبة الامام الخوئى، نجف اشرف.

18 ـ مدرسه دارالعلم، نجف اشرف.

انگلستان:

19 ـ مرکزالامام الخویى،لندن. این مؤسسه که درشمال غربى لندن قراردارد، قبلاً کلیسا بود.

این مؤسسه شامل: مرکز اسلامى، مدرسه امام صادق(علیه السلام) (ویژه پسران)، مدرسه الزهرا(ویژه دختران) سالن هاى غذاخورى، سالن اجتماعات، کتابخانه عمومى، کتابفروشى و مرکز تبلیغات مى باشد.

مجله «النّور» از سوى این مرکز، هر ماه به دو زبان عربى و انگلیسى منتشر مى شود که در گسترش معارف شیعى در میان مسلمانان اروپا نقش به سزایى دارد. این مرکز بر تمام مؤسسات آیت الله العظمى خویى در جهان، نظارت دارد.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
Powered by TayaCMS