دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های سیاسی آیت الله سید عی موسوی بهبهانی

No image
فعالیت های سیاسی آیت الله سید عی موسوی بهبهانی

پیکار با دژخیمان پهلوى

o در نیمه دوم 1341،ش. رژیم پهلوى تصمیم گرفت انجمن ایالتى و ولایتى را در شهرها ایجاد نماید، ولى روحانیون به سبب مسائل خلاف شرعى که در این طرح گنجانیده شده بود، با این اقدام دولت به شدّت مخالفت کردند. مراجع تقلید قم، امام خمینى(قدس سره)، آیت الله بهبهانى و علماى طراز اول کشور با صدور اعلامیه و سخنرانى، به مخالفت با این طرح برخاستند.

بعد از مدت ها که مبارزات روحانیون و مردم اوج گرفت، رژیم پهلوى طرح انجمن هاى ایالتى و ولایتى را رها کرد.

o در تاریخ 2/1/1342 (مطابق با 25 شوال، سالروز شهادت امام صادق(علیه السلام)) مزدوران رژیم پهلوى به مدرسه فیضیه حمله کردند، که منجر به زخمى شدن و شهادت شمارى از طلاب گردید.

اعلامیه هاى زیادى از سوى مراجع تقلید، در محکومیت اقدام رژیم صادر گردید. آیت الله بهبهانى نیز به این عمل اعتراض کرد.

o پس از دستگیرى امام خمینى در سال 1342، شمارى از علماى شهرستان ها به عنوان اعتراض به دستگیرى امام خمینى، در تهراناجتماع کردند. آیت الله بهبهانى نیز در این اجتماع شرکت داشت.

چون وى مورد احترام خاصّ مراجع و روحانیون بود، جلسات زیادى از طرف مراجع و علما، در منزل محل سکونت ایشان تشکیل شد. آیت الله پسندیده ـ برادر امام خمینى ـ در این مورد فرمود:

«بنده کاملاً به خاطر دارم، ساواک به منزل محل سکونت ایشان مأمورینى فرستاد و ایشان را به خروج از تهران ملزم نمود که با مداخله بعضى از علما، مأمورین از منزل ایشان خارج شدند ولى بعد از چند روز، چون حضور حضرت آیت الله بهبهانى در تهران براى دستگاه گران و خطرناک بود، دستگاه مى خواست ایشان را به ترک تهران وادار نماید، ولى بازهم اقدامات ایشان و سایر مراجع و روحانیون و تأیید عمومى مردم مانع از آن کار شد، بلکه منجر به آزادى حضرت امام گردید. به محض آزادى حضرت امام، آیت الله بهبهانى به ملاقات ایشان رفتند که بسیار مورد احترام ایشان نیز قرار گرفتند.»([14])

o آیت الله بهبهانى پس از دستگیرى امام خمینى، اعلامیه بسیار شدیدى علیه دستگاه پهلوى صادر کرد. وى در این اعلامیه، مرجعیت امام خمینى را اعلام نمود و از ایشان با عنوان «آیت الله العظمى» تعبیر کرد. در تابستان 1343، آیت الله بهبهانى به قم مشرّف شد. امام خمینى ایشان و همراهانش را به منزل خود دعوت نمود و آنان 10 روز میهمان امام خمینى بودند.

وى بسیار مورد احترام امام بود، به گونه اى که امام با تعبیر «ابو الفقهاء و شیخ العلماء» از ایشان نام مى برد. آیت الله بهبهانى همواره از قیام امام خمینى علیه رژیم پهلوى پشتیبانى مى کرد.

o آیت الله بهبهانى در جنگ 6 روزه اعراب و اسرائیل، اعلامیه شدید الّحنى از اصفهان علیه اسرائیل و آمریکا و انگلیس صادر کرد و معامله با اسرائیل را تحریم نمود. این اعلامیه منجر به بازداشت وى شد. رژیم پهلوى نتوانست آیت الله سید على موسوى بهبهانى را بیش از چند ساعت زندانى کند زیرا مردم اصفهان پس از با خبر شدن از دستگیرى وى، به اعتراض علیه رژیم دست زدند، به طورى که وضعیت شهر متشنّج شد.

رژیم پهلوى پس از ناکامى در زندانى ساختن آیت الله بهبهانى، فرزند ارشدش حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالله مجتهد زاده را در خوزستان بازداشت کرد و او را چند هفته در زندان نگه داشت.

o پس از آن که رژیم پهلوى گوشت منجمد باذبح غیر اسلامى از خارج وارد کرد، آیت الله بهبهانى حکم به تحریم آن داد که در نتیجه، امکان توزیع این گوشت براى دولت در خوزستان به وجود نیامد.

o هنگامى که رژیم پهلوى رساله امام خمینى را منع کرده بود، آیت الله بهبهانى اجازه داد رساله امام خمینى به نام «جامع المسائل آیت الله بهبهانى» چاپ شود. وى به مقلّدان خود اجازه داد که وجوهات شرعیه خود را براى امام خمینى بفرستند. او مى فرمود: «آقاى خمینى بیش از من به این وجوهات احتیاج دارند.»([15])

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
Powered by TayaCMS