دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های فرهنگی آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی

No image
فعالیت های فرهنگی آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی

مسؤولیت هاى اجرایى

استاد محمد واعظ زاده علاوه بر تدریس در حوزه و دانشگاه، به فعالیتهاى فرهنگى و اجرایى دیگر نیز اشتغال داشته، از جمله:

1 ـ برگزارى کنگره هزاره شیخ طوسى در سطح جهانى، در سال 1350ش. با شرکت علما و پیشوایان فرق مختلف اسلامى و عده اى مستشرقان (به مناسبت هزارمین سال ولادت شیخ طوسى).

2 ـ سرپرستى نشریه دانشکده الهیات و معارف اسلامى مشهد.

3 ـ همکارى با مجله آستان قدس رضوى و بعداً تصدّى مسؤولیت و مدیریت آن.

4 ـ شرکت در کنگره هاى مختلف در داخل و خارج کشور، قبل و بعد از انقلاب اسلامى .

5 ـ دبیر کلى مجمع جهانى تقریب مذاهب اسلامى، با حکم مقام معظم رهبرى: (لازم با ذکر است که مجمع جهانى تقریب مذاهب اسلامى، در راه نزدیکى و تقارب میان فرق مختلف اسلامى از جمله شیعه و سنى و از بین بردن اختلافات ساختگى و تعصبات نادرست، فعالیت مى نمایند و مى کوشد، میان مسلمانان وحدت و الفت برقرار نماید.)

6 ـ تأسیس دانشگاه مذاهب اسلامى با ابتکار و اشراف ایشان در تهران.

7 ـ عضویت در هیأت امناى دانشگاه مذاهب اسلامى، مدرسه عالى شهید مطهرى، دانشگاه علوم رضوى، شوراى عالى کتابخانه ملى.

8 ـ مدیریت گروه هاى قرآن و اقتصاد اسلامى بنیاد پژوهش هاى اسلامى آستان قدس رضوى.

9 ـ مجله رسالة التقریب به اشراف وى توسط مجمع جهانى تقریب مذاهب اسلامى به زبان عربى منتشر مى گردد و حاوى مقالات و سخنرانیهاى عربى استاد است.[29]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
Powered by TayaCMS