دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مطالعات دینی دانشگاه ادینبورو با تمرکز بر تنوع دینی شکل می‌گیرد

No image
مطالعات دینی دانشگاه ادینبورو با تمرکز بر تنوع دینی شکل می‌گیرد خبرگزاری مهر – گروه دین و اندیشه: تا چند دهه گذشته بسیاری اعلام می‌کردند دین به‌سرعت در تمام ابعاد خود از جهان ناپدید می‌شود اما امروز دین زنده‌تر از گذشته بوده و در مقاطع مختلف آموزشی مورد توجه بسیاری از دانشجویان و شخصیتهای آکادمیک قرار دارد.
دانشگاه ایدینبورو در سال 1582 به عنوان مرکزی برای تدریس و تحقیق در شهر ادینبورو اسکاتلند تأسیس شد. این دانشگاه ششمین دانشگاهی است که در جزایر بریتانیایی تأسیس شد و به یکی از قدیمی‌ترین دانشگاههای اسکاتلند شهرت دارد. این دانشگاه همچنین در میان قدیمی‌ترین و با اعتبارترین دانشگاههای پادشاهی متحد بریتانیا قرار دارد.

از سال 1582 یعنی یکسال پس از تأسیس دانشگاه مبحث الهیات در دانشگاه ادینبوو تدریس شده است و اکنون دانشکده الهیات این دانشگاه در ساختمانهای تاریخ دانشگاه در نزدیکی قصر ادینبورو واقع شده است. این دانشکده دربرگیرنده 30 نفر از شخصیتهای آکادمیک برجسته است که در دانشگاه تدریس می‌کنند، 160 دانشجو در مقطع لیسانس دارد که از کشورهای اروپایی، شمال و جنوب امریکا و آسیا و افریقا هستند.
برنامه‌ها و واحدهایی که در این دانشکده تدریس می‌شوند بسیاری از عرصه‌های مطالعات دینی و الهیات را دربرمی‌گیرند و امروزه در این دانشگاه تنوع تعلقات دینی را می‌توان مشاهده کرد. این دانشکده ارتباط تنگاتنگی با سایر دانشکده‌های دانشگاه ادینبورو دارد و می‌تواند امکانات بسیاری را در اختیار پیروان سنتهای دینی مختلف قرار دهد.
برنامه تدریس دانشکده الهیات این دانشگاه در ارزیابی تحقیقاتی جدید بریتانیا در میان بهترین برنامه‌های بریتانیا جای گرفت و در جدیدترین ارزیابی کیفیت آموزشی رتبه این دانشگاه رضایت‌بخش بوده است.
مطالعه دین در دانشگاه ادینبورو تأکید بسیاری بر تحقیق دارد. درحالی که تحقیق مطالعات دینی در این دانشگاه به صورت غیرفرقه‌ای انجام می‌شود و از دیدگاهی صورت میگیرد که مقوله دین را پاسخگوی فعالیتهای بشری می‌دانند. دین از این منظر بر اعتقادات و آداب سایر انسانها تأثیر گذاشته و از آن تأثیر می‌پذیرد.
ددنشجویان سنتهای دینی مختلف و حتی سنتهای غیردینی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و تأکید آن در مرحله اول بر ابعاد تاریخی معاصر سنتهای دینی و همچنین جنبشهای دینی جدید است. همچنین تأکید ویژه‌ای هم بر مبانی نظری و شیوه‌های مطالعه دین در موضوعات مورد تدریس این دانشگاه دیده می شود که از پدیدار شناسی، پساپدیدار شناسی، انسان شناسی، جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی نشأت گرفته است.
منبع: مهرنیوز

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
Powered by TayaCMS