دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نظر حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله شیرمردى درباره آیت الله محمد صادق حائری شیرازی

No image
نظر حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله شیرمردى درباره آیت الله محمد صادق حائری شیرازی

حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله شیرمردى که سالها در خدمت آیت الله حائرى بوده و با ایشان همکارى داشته است، اظهار مى دارد:

«... به نظر من آیت الله حائرى از شخصیت هاى کم نظیر دوران ماست. از فعالیت هاى قابل ذکر ایشان یکى راه اندازى تشکیلات دارالقرآن است. کار این تشکیلات تربیت حافظان قرآن در منطقه فارس است و تاکنون صدها نفر از اعضاى آن حافظ کل قرآن شده اند...

دیگرى احیاى سنّت حسنه اعتکاف مى باشد. ایشان عقیده دارند که اعتکاف تنها در ایّام البیض (13و14و15 ماه رجب) نیست، بلکه براى زمانها و اوقات دیگر هم هست. بر این اساس هر هفته شب هاى جمعه نیز مراسم اعتکاف در مسجد جامع شیراز برقرار و بیش از 500 جوان شرکت مى کند. هر سال در ایّام البیض بیش از 5000 نفر از جوانان در مسجد نو (مصلّى) معتکف شده و هزینه هاى آن را آیت الله حائرى تأمین مى نماید.

عنایت آیت الله حائرى به فعالیّت هاى هنرى و تربیت بدنى و خط سیرى که ایشان در این باب ترسیم نموده اند، موجب جذب و جلب بسیارى از جوانان هنرمند و علاقه مندان و صاحب نظران اهل هنر به مساجد و نماز جمعه گردیده است.

در آغاز تابستان سال 1382 ستاد برگزارى نماز جمعه شیراز با ارشاد و راهنمایى آیت الله حائرى طرح مطالعه تمامى آثار استاد شهید مرتضى مطهرى را ارائه کرد و زیر نظر ایشان به اجرا درآورد. نحوه اجراى آن بدینگونه مى باشد که برادران و خواهران تحصیلکرده در سطح بالاى علمى و برخى طلاّب و فضلاى حوزه هر هفته در یکى از سالن هاى اجتماعات شهر گرد هم مى آیند. کتابهاى استاد که توسط ایشان موضوع بندى و گروه بندى شده است شرح و توضیح داده مى شود. پس از بحث و بررسى و پاسخ به سؤالات مطروحه، مطالب به صورت جزوه در اختیار حاضران و علاقه مندان قرار مى گیرد. هر دوره یک سال به طول مى انجامد و تمامى آثار موجود بحث و بررسى مى شود. بنابر اظهار شرکت کنندگان در طرح، آنان درک عمیق ترى نسبت به آثار پیدا نموده و با ترتیب موضوعى آثار را مطالعه مى کنند.

از ویژگى هاى دیگر آیت الله حائرى، رسیدگى ایشان به امور محرومان جامعه است. وى تا آنجا که در توان دارد به مستمندان و محرومان کمک مى کند. در طول هفته چند نوبت با مراجعه کنندگان ملاقات مستقیم دارد. در دفتر خود چند معاون تعیین کرده اند تا کار مراجعان به سرعت و درست انجام شود. در حوادث غیر مترقبه اى که براى منطقه یا دیگر جاهاى کشور پیش مى آید او براى کمک رسانى و تهیّه امکانات پیشگام است و در مراحل حسّاس یا خود حضور پیدا مى کند و یا نماینده اى اعزام مى نماید. ایشان در مورد زلزله کلام جالبى دارند و آن این است که: ما نباید همه اش زلزله را عذاب الهى بدانیم. خدا زلزله را براى خراب کردن خانه ها نفرستاده بلکه او زلزله را فرستاده تا همچون مردم ژاپن خانه هایمان را محکم تر و با اصول مهندسى بسازیم... .»[28]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
Powered by TayaCMS