دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نظر حضرت آیت الله خامنه اى، رهبرمعظم انقلاب درباره آیت الله سید الوالقاسم خویی

No image
نظر حضرت آیت الله خامنه اى، رهبرمعظم انقلاب درباره آیت الله سید الوالقاسم خویی

حضرت آیت الله خامنه اى، رهبرمعظم انقلاب:

عمر طولانى و پربرکت این مرد بزرگ که نزدیک به یک قرن امتداد یافت، سرشار از آزمایش هاى الهى و نشانگر سعى و تلاش یک انسان مؤمن و پرهیزگار است. ایشان در بسیارى از علوم اسلامى رایج در حوزه هاى علمیه از اساتید مسلم و کم نظیر به حساب مى آمد فقیهى بزرگ و اصولى اى عمیق و مفسرى نوآور و رجالى اى صاحب مکتب و متکلمى زبر دست بود.([20])

بعد از رحلت آیت الله خویى، از سوى مراجع تقلید، شخصیت ها و بزرگان مذهبى و سیاسى، پیام هاى تسلیت صادر شد. در این جا به خاطر مضامین عالى و نکات با ارزش پیام رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه اى، به درج آن بسنده مى کنیم:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

(انّا لله و انّا الیه راجعون)

باتأسف فراوان باخبر شدیم که عالم جلیل القدر و فقیه عظیم الشأن حضرت آیةلله العظمى آقاى حاج سید ابوالقاسم خویى مرجع تقلید بزرگوار، روز گذشته دار فانى را وداع گفته و به جوار رحمت حق رحلت نمودند.

این حادثه براى جهان اسلام مخصوصاً حوزه هاى علمیّه مصیبتى بزرگ است. آن عالم بزرگ، بقیه سلف صالح و یکى از پرچمداران علوم اسلامى و یکى از مراجع تقلید دوران معاصر بود. ایشان در بسیارى از علوم رایج در حوزه هاى علمیه از اساتید مسلّم و کم نظیر به حساب مى آمد. فقیهى بزرگ و اصولى اى عمیق و مفسرى نو آور و رجالى اى صاحب مکتب و متکلّمى زبردست بود. آثار علمى ارزشمند این مرد بزرگ به ده ها جلد کتاب در فقه و اصول و تفسیر و رجال منحصر نمى شود. هزاران شاگرد تربیت یافته در حوزه دروس غنى و سرشار او هم اکنون در همه بلاد اسلامى منتشرند. این بزرگوار یکى از نخستین کسانى بود که پس از شروع نهضت اسلامى به رهبرى امام خمینى(قدس سره) حوزه علمیّه نجف را به اهمّیت حوادث ایران متوجه ساخت و سعى و کوششى ارجمند در همراهى با حرکت عظیم روحانیت و مردم در ایران مبذول کرد. در نهضت خونین مردم عراق در رمضان سال 1412 هجرى قمرى قطب اصلى نهضت و مرکز صدور حکم قیام اسلامى بود و به همین جهت پس از سرکوب شدن این نهضت به وسیله رژیم خونخوار بعثى این کهن مرد دانشمند مورد آزار و شکنجه و اهانت مأموران سنگدل بعثى قرار گرفت و در معرض خطر جدى واقع شد و پس از آن که به فضل الهى از خطر نجات یافت تا مدت ها در شرایط سخت زیر نظر مأموران بعثى قرار گرفت. عمر طولانى و پربرکت این مرد بزرگ که نزدیک به یک قرن امتداد یافت، سرشار از آزمایش هاى الهى و نمایشگر سعى و تلاش یک انسان مؤمن و پرهیزگار است. این جانب مصیبت در گذشت این مرجع بزرگوار تقلید را به حضرت بقیة الله الاعظم ـ ارواحنا له الفداء ـ و جهان تشیع مخصوصاً حوزه هاى علمیه و علما و فقهاى بزرگ و نیز به خانواده محترم و فرزندان ایشان و همه دوستداران و مقلدین ایشان تسلیت مى گویم و رحمت و فضل و مغفرت الهى را براى ایشان مسئلت مى نمایم.

یکشنبه نهم صفر 1413 هجرى قمرى

سیّد على خامنه اى

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
Powered by TayaCMS