دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نوروز زمان مناسبی برای تحول درونی است

No image
نوروز زمان مناسبی برای تحول درونی است حجت الاسلام ایازی با اشاره به اینکه نوروز فرصت مناسبی برای تحول درون است، گفت: این ایام در فرهنگ دینی ما با استقبال زیادی رو به رو شده که همراه با تحول طبیعت باید دگرگونی در زندگی دینی و معنوی انسان نیز ایجاد شود.
حجت الاسلام محمد علی ایازی قرآن پژوه و محقق در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مسئله نوروز مسئله آغاز سال جدید است، اظهار داشت: سال جدید در فرهنگ ما ایرانیان با ایام بهار آغاز می شود که فصل سرد را طی می کنیم و با تحول طبعیت، یک تحول و جابجایی در زندگی ما نیز ایجاد می شود.
وی با اشاره به اینکه این ایام در فرهنگ دینی با استقبال زیادی رو به رو شده است، تصریح کرد: در روایات اهل بیت (ع) نیز خواسته شده این تحول انسان در زندگی دینی و معنوی او نیز ایجاد شود از این رو او تعلیماتی داده شده که در آداب نوروز ذکر شده است.
حجت الاسلام ایازی در ادامه افزود: در تعبیر دعای سال نو می آید : خدایا حالا که سال عوض شده، ماه و روز نیز عوض شده زندگی ما را هم عوض کن. در واقع دعای سال نو یک بعد تعلیمی و یک بعد القایی دارد. همانطور که ما سعی می کنیم ظواهر زندگی خود اعم از پرده و فرش و بیرون را عوض کنیم، در تلاش هستیم تحولی در زندگی درونی خود ایجاد کنیم که باید دل و درون انسان عوض شود.
این قرآن پژوه یاد آور شد: وقتی می گوییم "حول حالنا الی احسن الحال" یعنی تحولی در بیرون ایجاد کرده ای در درون ما نیز دگرگونی ایجاد کن. بنابراین اگر با کسی اختلاف و یا کینه ای داریم، این ایام بهترین فرصت برای ایجاد تحول است.
وی در پایان گفت: در تعبیر دعای سال نو به صله رحم و سرزدن به دوستان و آشنایان تأکید بسیاری شده است و این ایام بهترین زمان برای تحول دل است تا شادی خود را با دیگران قسمت کنیم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
Powered by TayaCMS