دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

هشتمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی؛ میراث شیعه

هشتمین آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی با تجلیل از مصحح برجسته میراث مکتوب شیعه، زنده‌یاد استاد «میرجلال‌الدین محدث ارموی» با حضور رییس مجلس شورای اسلامی، پژوهشگران این عرصه و اصحاب فرهنگ در کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
هشتمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی؛ میراث شیعه
هشتمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی؛ میراث شیعه

هشتمین آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی با تجلیل از مصحح برجسته میراث مکتوب شیعه، زنده‌یاد استاد «میرجلال‌الدین محدث ارموی» با حضور رییس مجلس شورای اسلامی، پژوهشگران این عرصه و اصحاب فرهنگ در کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

دکتر غلامعلی حداد عادل طی سخنانی با بیان این مطلب که بزرگداشت حامیان نسخ خطی سنت نیکوی کتابخانه مجلس شورای اسلامی است، خاطرنشان کرد: کتابخانه مجلس شورای اسلامی امسال موفق به برپایی بزرگداشت برای بزرگی شده است که هیچ‌کس در انتخاب وی شک نمی کند. انتخاب جلال‌الدین محدث ارموی بسیار مناسب است و شاید زودتر از این باید بزرگداشت این شخصیت برگزار می شد. وی با اشاره به ویژه نامه «پیام بهارستان» که با هدف معرفی این شخصیت انتشار یافته است، از استادانی چون شمس آل احمد و محمد دبیرسیاقی، احمد مهدوی دامغانی و میرهاشم محدث که در تهیه این ویژه نامه با کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی همکاری کرده اند سپاسگزاری کرد. رییس مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: استاد محدث از بزرگان دانشگاه بود که پایه ادبیت و دانش عربی خود را در حوزه علمیه مشهد به دست آورد، ولی حوادث روزگار وی را از حوزه به سمت دانشگاه راند. در واقع محدث، گامی در حوزه و گامی در دانشگاه داشت. فرق محدث ارموی با دیگر کسانی که از حوزه به دانشگاه آمدند این بود که برخلاف سایرین به مبانی ارزشی حوزه پشت نکرد و از حضورش در دانشگاه و دست یابی به نسخه های خطی و آشنایی با دانشمندانی چون علامه قزوینی و مرحوم آشتیانی برای حفظ میراث مکتوب اسلامی شیعه بهره برد. دکتر حداد عادل یادآور شد: محدث یک قلم در جهت خلاف اصول اسلام روی کاغذ نیاورد. عشق و ارادت وی به ائمه اطهار(ع)خصوصا امام دوازدهم(عج) حیرت انگیز و محرک اصلی وی در زندگی بوده است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توجه به نسخ خطی در قرن حاضر به اندازه کافی نبوده است؛ ولی در دو دهه اخیر این توجه گسترش یافته و نسخه های خطی فرهنگی سرمایه ملی ما شده اند. دکتر حداد عادل با عنوان کردن این مطلب که تصحیح کتاب «النقض» محدث در میان آثارش درخششی ویژه دارد، گفت: این اثر از جهات مختلف خواندنی است. النقض کلامی جدی در دفاع از تشیعبه شمار می‌رودکه به قلم عبدالجلیل قزوینی رازی در برابر شبهه های کتاب «فضائح الروافض» به زبانی ساده و قابل فهم و در عین حال همراه با احتجاج های عمیق محتوایی و تاریخی به نگارش درآمده است. با طبع این اثر با مقابله و تصحیح سید جلال الدین حسینی ارموی مشهور به محدث به نثری روشن و دلپذیر از میانه قرن ششم دست یافتیم که سرمایه ای بزرگ برای زبان و ادبیات فارسی است. وی، اشتمال کتاب النقض بر اسامی عده ای از رجال و علمای قرن ششم هجری همراه با اسامی بلاد و محله های آن زمان را از دیگر نقاط قوت «النقض» دانست و تصریح کرد: با توجه به ارزش اثر که از نظر ادبی، عربی، سیاسی، اجتماعی، شیوه تصحیح و ... بی نظیر است، باید پایان نامه های کارشناسی ارشد متعدد درباره این کتاب نوشته شود. دکتر حدادعادل با اشاره به این‌که کتابخانه مجلس شورای اسلامی در طول عمر30 ساله خود، 30 هزار نسخه خطی گردآورده است، پیشنهاد کرد نهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی به احترام «شیخ عزیزالله عطاردی قوچانی» برپا شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
Powered by TayaCMS