دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

وضع تنباکو در آستانه قرارداد رژی

No image
وضع تنباکو در آستانه قرارداد رژی

روزنامه دنیای اقتصاد

تاریخ: 11/6/1396

در ایران سه نوع توتون و تنباکو به‌دست می‌آمد: اول مرغوب و صادراتی، دوم تنباکوی چپق که ارزان‌ترین هم بود و روستاییان و قاطرچیان و افراد کم‌درآمد مصرفش می‌کردند و سوم توتون سیگارت یا پاپیروس که از سده نوزدهم در ایران باب شد. توتون از 1875 و از آسیای میانه و راه آدرنه به گیلان راه یافت. بانی کار یک ارمنی بود به نام دکتر ستپان هاراتومانیانس که به فانوس شهرت داشت. آب و هوای گیلان و کردستان برای رشد توتون سخت مناسب جلوه کرد. تا جایی که رفته‌رفته کشت توتون از تنباکوی چپق ارزان‌تر تمام شد و هم مرغوب‌تر بود و هم جابه‌جا شدنش آسان‌تر صورت می‌گرفت پس در سال‌های پسین سیگارت جای چپق را گرفت. در همین سال‌های 1876 توتون رشت با اینکه به دست کشتگران ماهر انجام نمی‌گرفت باز مرغوب و بسیار خوشبو بود. همین نکته مشوق رشتی‌ها شد تا برای پیشبرد کار شرکتی برپا دارند و گروهی کارشناس بیاورند و همچنین این خیال قوت گرفت که توتون را جایگزین نهال توت کنند.

مهم‌ترین مرکز کشت نخست ولایت فومن و روستاهای پیرامونش بود و سپس کردمحله در نزدیکی رشت نیز کار کشت را آغاز کرد. بهترین توتون از لاهیجان برداشت می‌شد در 1877 یک‌سال بعد از باب شدن توتون در گیلان 182/ 43 کیلو از این محصول تولید کردند و در سال 1878 بیش از 100هزار کیلو برداشتند. در این سال رشتیان برای نخستین‌بار توتون خود را به روسیه فرستادند. در 1895 رژی آغاز به کار کرد و تولید چند برابر شد؛ اما در این سال چون رژی در کار دخیل شد، توتون به روسیه فروخته نشد. همزمان با افزایش کشت تنباکو در داخل کشور، بازرگانان ایرانی در ولایات عثمانی جایگیر شدند. به دوران محمدشاه و پس از پایان گرفتن جنگ‌های ایران و روس دادوستد از نو به راه افتاد. تنباکو نیز در زمره صادرات درآمد. قنسول فرانسه از بغداد گزارش کرد: «به سبب رشد روزافزون مصرف تنباکو در ترکیه «بازرگانان ایرانی در بصره مستقر شده‌اند و با بنادر دریای سرخ تجارت بزرگی برای تولید به راه انداخته‌اند.» همین گزارش افزود: «از پی آزار ترکان، تنباکوفروشان هر بار سوی «بوشهر، مسقط، کویت و بمبئی» می‌گریزند و در «همان‌جا همان دادوستد را دنبال می‌کنند.» بنابراین این تجارت به‌رغم دشواری‌هایی که در مسیر آن وجود داشت، درآمد خوبی را نصیب بازرگانان ایرانی می‌کرد.

منبع: هما ناطق، بازرگانان در دادوستد با بانک شاهی و رژی تنباکو (بر پایه آرشیو امین‌الضرب)، انتشارات خاوران، 1371.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
Powered by TayaCMS