دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آشنايي با چند روش شکايت از کارمندان خاطي

مطمئناً در دنياي پرتلاطم امروزي، يکي از موضوعاتي که مي تواند جوامع بشري را از اختلافات شخصي و جمعي در امان بدارد
آشنايي با چند روش شکايت از کارمندان خاطي
آشنايي با چند روش شکايت از کارمندان خاطي

دانستني هاي حقوقي؛

مطمئناً در دنياي پرتلاطم امروزي، يکي از موضوعاتي که مي تواند جوامع بشري را از اختلافات شخصي و جمعي در امان بدارد، «آشنايي با حقوق متقابل افراد با يکديگر و قانون» است که مهمترين اثر اين آشنايي و آگاهي را مي توان در پيشگيري از وقوع بسياري از مشکلات حقوقي دانست؛ بنابراين، امروز تلاش داريم تا موضوع «شکايت از کارمندان خاطي» را بررسي کنيم.

رعايت نشدن حقوق ارباب رجوع در ادارات و برخورد نامناسب برخي کارمندان با آنها، از موضوعاتي است که ممکن است روزانه بسياري از افراد شاهد آن باشند. در اين ميان، بايد بررسي کرد شهرونداني که به ادارات مراجعه مي‌کنند، از چه حقوقي برخوردارند و در مقابل، تکليف کارمندان در اين رابطه چيست؟

در نظام حقوقي کشور ما تکريم ارباب رجوع به صورت پراکنده در قوانين مختلف وجود دارد اما در سال 1381، شوراي عالي اداري با تصويب «طرح تکريم مردم و جلب رضايت ارباب رجوع در نظام اداري» و «دستورالعمل نحوه تشويق و تنبيه کارکنان موضوع مصوبه طرح تکريم مردم و جلب رضايت ارباب‏ رجوع» در سال 1382، به صورت مدون اين مسئله را در سازمان‌هاي اداري کشور مطرح کرد.

بر اساس اين مصوبه، ادارات مشمول تصويب‌نامه، موظفند نسبت به تهيه «منشور اخلاقي» اقدام و موارد مندرج در آن را اجرا کنند.

به منظور نظارت بر حُسن اجراي اين تصويب‌نامه، واحدهاي بازرسي در ادارات و سازمان‌هاي مشمول، ايجاد يا تجهيز شده‌اند و انجام وظيفه مي‌کنند.

 

اين بازرسان، علاوه بر نظارت محسوس و نامحسوس، مسئوليت پيگيري شکايات مردمي را نيز برعهده دارند.

حال، پرسش اينجا است که با کارمندان خاطي يعني کارمنداني که برخلاف منشور اخلاقي و ضوابط تعيين‌شده در تصويب‌نامه رفتار مي‌کنند، چه برخوردي خواهد شد و شکايت ارباب رجوع، به کجا خواهد انجاميد؟

مطابق ماده هفت «دستورالعمل نحوه تشويق و تنبيه کارکنان موضوع مصوبه طرح تکريم مردم و جلب رضايت ارباب ‏رجوع»، مصوب يکصد و هشتمين جلسه شوراي عالي اداري مورخ سال 1382، «رسيدگي به سوء عملکرد کارکنان در ارتباط با ارباب ‌رجوع، بر مبناي موارد ذيل صورت مي‌گيرد: ?- نتايج نظرسنجي از ارباب ‌رجوع؛ ?- گزارش بازرسان طرح تکريم؛ ?- شکايات واصله از ارباب‌رجوع و ?- ساير ساز و کارهاي نظارتي.» بنابراين شکايت و اظهار نظر ارباب رجوع، نقش اصلي را در رسيدگي به تخلفات کارمندان برعهده دارد.

همچنين بر اساس «طرح تکريم مردم و جلب رضايت ارباب رجوع در نظام اداري» تمامي دستگاه‌هاي اجرايي مشمول اين مصوبه، موظفند براي شفاف‌ و مستندسازي‌ نحوه‌ ارايه‌ خدمات‌ به‌ ارباب ‌رجوع‌، اطلاعات‌ لازم‌ در خصوص‌ خدمات‌ قابل‌ ارايه‌ به‌ ارباب ‌رجوع‌ را به‌ نحوي‌ که‌ حاوي‌ موارد زير باشد، مستند کرده‌ و در اختيار مراجعان‌ قرار دهند:

به نظر مي‌رسد با توجه به ماده هفت «دستورالعمل نحوه تشويق و تنبيه کارکنان موضوع مصوبه طرح تکريم مردم و جلب رضايت ارباب‏ رجوع» ارباب رجوع شاکي مي‌تواند به يکي از طرق زير اقدام کند:

شرکت در نظرسنجي: معمولاً در ادارات، صندوق‌هايي جهت دريافت انتقادات و پيشنهادات ارباب رجوع نصب شده است که شهروندان مي‌توانند موارد تخلف يا بدرفتاري کارمندان را گزارش کنند.

طرح شکايت: شهروندان مي‌توانند با مراجعه به واحد بازرسي هر اداره (در صورت عدم استقرار واحد بازرسي؛ حراست اداره) شکايت خود را از کارمندان خاطي مطرح کنند. در موارد که تخلف کارمندان جنبه کيفري پيدا مي‌کند، مثلاً در موارد درگيري فيزيکي يا توهين توسط کارمند، ارباب رجوع مي‌تواند موضوع را از طريق موارد قضايي پيگري کند.

در مواردي که اقدامات خلاف قانون از سوي اداره صورت بگيرد يا اينکه اداره از حدود صلاحيت‌هاي قانوني خود تجاوز کند، ارباب رجوع مي‌تواند با طرح دعوي در ديوان عدالت اداري، درخواست خود را پيگيري کند.

سايت تابناک

تاريخ انتشار: دوشنبه 6 آذر ماه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پرسش و پاسخ آثار گریه بر امام حسین(ع)

پرسش و پاسخ آثار گریه بر امام حسین(ع)

گریه بر امام حسین(ع) و حوادث کربلا که 1400 سال پیش اتفاق افتاده است چه منافعی برای انسان دارد؟
پرسش و پاسخ اصلاح و حفظ اسلام ناب با شهادت

پرسش و پاسخ اصلاح و حفظ اسلام ناب با شهادت

یکی از شبهاتی که همواره در فضاهای حقیقی و مجازی مطرح می‌کنند و خیلی از جوانان به دنبال پاسخ آن هستنداین است اگر امام حسین(ع) علم به شهادت خود داشتند، چرا به کربلا رفتند؟ و اگر علم نداشتند، پس روایاتی که دلالت بر علم ائمه(ع) دارد را چگونه باید توجیه کرد؟
پرسش و پاسخ تأثیرات گناه بخش پنجم و پایانی

پرسش و پاسخ تأثیرات گناه بخش پنجم و پایانی

بر اساس آموزه‌های وحیانی گناهان چه آثار و پیامدهایی را در عرصه‌های مادی و دنیوی و معنوی و اخروی به همراه دارد؟
پرسش و پاسخ جنگیدن در ماه حرام

پرسش و پاسخ جنگیدن در ماه حرام

چرا امام حسین(ع) در ماه محرم که جنگ حرام است، جنگید، و آیا خواست الهی وقوع حوادث کربلا در این ماه بود؟
پرسش و پاسخ حدود آزادی

پرسش و پاسخ حدود آزادی

از منظر آموزه‌های وحیانی آیا آزادی انسان مطلق و بی‌حد و اندازه است یا اینکه مشروط به شرایط و محدود به حدودی می‌باشد؟

پر بازدیدترین ها

آشنایی با مجازات توهین و درگیری با مأموران پلیس

آشنایی با مجازات توهین و درگیری با مأموران پلیس

مردم به طور کلی از این موضوع غافل هستند که مأمور دولت به اختیار خود آن‌ها را اعمال قانون نمی‌کند و مأمور در اجرای وظیفه معذور است؛ اما با این وجود در برابر مأمور مقاومت کرده یا به شخصیت وی توهین می‌کنند.
آیا جنون قاتل یا مقتول تأثیری در مجازات دارد؟

آیا جنون قاتل یا مقتول تأثیری در مجازات دارد؟

قتل جرم مهمی است و این موضوع ‌که افراد در چه حالت روانی مرتکب این جرم می‌شوند نیز اهمیت زیادی دارد. جنون و دیوانگی یک حالت روانی است که در ارتکاب قتل و مجازات آن تأثیر بسیار دارد.
آشنایی با جرم جعل و استفاده از سند مجعول

آشنایی با جرم جعل و استفاده از سند مجعول

امضای چک به‌جای صاحب دسته‌چک و بردن آن به بانک، دست‌کاری شناسنامه و گذرنامه و…، ساخت اسکناس و ارزهای خارجی تقلبی، تغییر در اسناد و نوشته‌ها و … نمونه‌هایی از جرم جعل است که هر یک از ما ممکن است در زندگی خود و اطرافیانمان با آن مواجه شده باشیم.
آشنایی مقررات مرتبط با تعیین بهای خواسته در دعاوی

آشنایی مقررات مرتبط با تعیین بهای خواسته در دعاوی

تعیین بهای خواسته به مفهوم مشخص کردن ارزش ریالی یا تقویم آن به وجه رایج کشور است بنابراین وقتی خواسته وجه رایج کشور است، تقویم آن موضوعاً منتفی است و اعتراض به بهای آن نمی‌تواند مصداق داشته باشد و اگر خوانده به میزان وجه تعیین‌شده اعتراض کند، اقدام وی، دفاع به معنای اخص تلقی می‌شود.
Powered by TayaCMS