دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب اخلاق و آداب در تبلیغ

این کتاب به بیان بایسته های اخلاقی و معنوی, شرایط موفقیت در تبلیغ دینی و ویژگی های عملی و اخلاقی مبلغان پرداخته است.
کتاب اخلاق و آداب در تبلیغ
کتاب اخلاق و آداب در تبلیغ

تبلیغ در اسلام، موضوعی دارای اهمیت ویژه است؛ درک اصول، شرایط، ویژگی‌ها و ابزار تبلیغ اسلامی راه‌گشای مبلغ در این عصر است، چنانچه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام با بکارگیری یک سیره تبلیغی منسجم و هماهنگ تواسنتند ایده‌های ناب و زلال الهی را به گوش جهانیان برسانند.

تبلیغ، محتاج یک الگوی سالم است که در صورت فقدان آن، هرگونه فعالیت تبلیغی، نوعی ضد تبلیغ محسوب می‌شود و تبلیغ موفق و کارآمد باید از دلایل متقن علمی و اصول و مؤلفه‌های قوی برهانی، برخوردار و از پایه و مایه محکم، برای اقناع اندیشه و روح پرتلاطم حقیقت طلبان، بهره‌مند شود.

سیره پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام گویای این حقیقت است که آنان نیز برای ترویج اسلام و تعمیم ارزش‌های الهی از تمام ابزارها، قالب‌ها و شیوه‌های تبلیغی در چارچوب دستورات شرع مقدس بهره گرفته و از ارتباطات «گفتاری»، «نوشتاری» و حتی «دیداری» به خوبی استفاده کرده‌اند.

کتاب اخلاق در آداب تبلیغ در 10 فصل، بایسته‌های اخلاقی و معنوی تبلیغ، اهداف و رسالت‌های تبلیغ دینی، عوامل و شرایط موفقیت در تبلیغ، شیوه‌های نوین تبلیغی، ویژگی‌های عملی مبلغان، بایسته‌های اخلاقی مبلغان، اخلاق اجتماعی مبلغان، آسیب‌شناسی تبلیغات دینی و آسیب‌شناسی مبلغان دینی نگارش یافته است.

محقق در این کتاب تلاش کرده از منظر کتاب و سنت و عقل، توصیه‌ها و راهکارهای اخلاقی خوبی ارائه کند:

فصل نخست آن یعنی کلیات به ارائه تعریفی از تبلیغ دینی می‌پردازد و پس از آن محورهای تعیین کننده وظایف مبلغان دینی و نقش تبلیغ در پیشبرد آرمان‌های دین را مطرح می‌کند.

فصل دوم با عنوان بایسته‌های اخلاقی و معنوی تبلیغ در پنج گفتار تنظیم شده و سخن نصیحت آمیز، ارائه چهره جذاب، دل‌پذیر و آسان از دین، صداقت و دوری از اعوجاج و انحراف در گفتار و رفتار، رعایت امانت، مسؤولیت‌آفرینی، اعتماد سازی، جامعیت، کارآمدی و راه‌گشایی و ارائه الگوی عملی برخی از مطالب آن است.

فصل سوم با عنوان اهداف و رسالت‌های تبلیغ دینی به این مطالب اشاره شده است: ضرورت تقویت مبانی اعتقادی، ضرورت دفاع از دین، لزوم گسترش و تعمیق شعائر و احکام دینی و اجرا کردن آن، ضرورت احترام به مقدسات دینی، آشنا ساختن مردم با معارف قرآن، تربیت مردم با تعالیم دینی، تحکیم بنیان خانواده و سالم‌سازی فضای فرهنگی جامعه.

فصل چهارم، عوامل و شرایط موفقیت در تبلیغ نام دارد که شناخت منطقه، موانع و مشکلات؛ ضعف‌ها و کاستی‌های تبلیغ، موقعیت‌شناسی و آشنا بودن با ادبیات و شرایط زمان، آشنایی با علوم روز، داشتن ذوق و سلیقه کار فرهنگی و بیان رسا و سلیس از مطالب آن است.

فصل پنجم با عنوان شیوه‌های نوین تبلیغ است که به بیان مطالبی چون تبلیغ با قلم، نامه‌نگاری، شبکه جهانی اینترنت، تبلیغ رسانه‌ای، رسالت امروز ما، الگوگیری از روش تبلیغ انبیا و ائمه علیهمالسلام و اصول تبلیغی با توجه به الزامات رسانه‌های نوین می‌پردازد.

فصل ششم به ویژگی‌های عملی مبلغان پرداخته است، ایمان و عمل صالح، نقش ایمان در زندگی انسان، عمل به دستورات خداوند، عبادت خالصانه، جلوه‌های عبادت و راه‌های یافتن حقیقت عبودیت، حدیث معراج، حقیقت عبودیت، رضا و تسلیم و برخی روش‌های کاربردی در رسیدن به مقام تسلیم خودنمایی می‌کند.

فصل هفتم با عنوان بایسته‌های اخلاقی مبلغان است که در 9 گفتار به بررسی خودشناسی و حفظ شخصیت، جایگاه و ارزش مبلغ دینی، تقوا و تربیت نفس، اخلاص، وقار و متانت، پیراستگی و آراستگی، انتقاد از خود، تسلیم حق بودن و توجه شایسته به خانواده می‌پردازد.

فصل هشتم با عنوان اخلاق اجتماعی مبلغان در 10 گفتار، ضرورت حضور در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی، شیوه‌های حضور مبلغان در جامعه، خوش‌رویی با مردم، اخلاق نیک، رفق و مدارا با مردم، تکریم شخصیت دیگران، مشورت با مردم و احترام به افکار آنان، رازداری و امین بودن، تغافل و چشم‌پوشی از خطای مردم و تعامل با اقلیت‌های مذهبی را مطرح می‌کند.

فصل نهم نیز که عنوان آن آسیب‌شناسی تبلیغات دینی نام دارد با آسیب‌ها و موانع برون‌مرزی تبلیغ و آسیب‌ها و موانع مربوط به تبلیغ همچون طولانی بودن مدت سخنرانی، سخنان نسنجیده، بی‌نظمی و عدم انسجام در کلام، عدم انطباق مطالب با سطح فکری مخاطبان، ساختارشکنی و بدعت‌گذاری و اظهارنظرهای غیرعالمانه آشنا می‌شویم.

فصل دهم نیز با عنوان آسیب‌شناسی مبلغان دینی به مباحثی چون عامل نبودن به گفته‌ها، مادی‌گرایی و دنیاطلبی، ادعای علم به همه چیز، جاه‌طلبی، فساد اخلاقی و اجتماعی، ریاکاری در تبلیغ، نداشتن آمادگی برای تبلیغ، گریز از مسؤولیت، استبداد و تک روی و بداخلاقی و بدرفتاری با مردم از پرداخته است.

نگارنده این اثر در تعریف تبلیغ دینی آورده است: «تبلیغ دینی، نفوذ در روح و روان مخاطبان و ایجاد تغییر در رفتار آنان است؛ تبلیغ دینی، عناصر و ارکان متعددی دارد و یکی از عناصر مهم در موفقیت تبلیغ، آراسته شدن مبلغان دینی به ارزش‌ها و فضیلت‌های اخلاقی و به کارگیری آداب، اصول و روش‌های تبلیغ است».

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پرسش و پاسخ آثار گریه بر امام حسین(ع)

پرسش و پاسخ آثار گریه بر امام حسین(ع)

گریه بر امام حسین(ع) و حوادث کربلا که 1400 سال پیش اتفاق افتاده است چه منافعی برای انسان دارد؟
پرسش و پاسخ اصلاح و حفظ اسلام ناب با شهادت

پرسش و پاسخ اصلاح و حفظ اسلام ناب با شهادت

یکی از شبهاتی که همواره در فضاهای حقیقی و مجازی مطرح می‌کنند و خیلی از جوانان به دنبال پاسخ آن هستنداین است اگر امام حسین(ع) علم به شهادت خود داشتند، چرا به کربلا رفتند؟ و اگر علم نداشتند، پس روایاتی که دلالت بر علم ائمه(ع) دارد را چگونه باید توجیه کرد؟
پرسش و پاسخ تأثیرات گناه بخش پنجم و پایانی

پرسش و پاسخ تأثیرات گناه بخش پنجم و پایانی

بر اساس آموزه‌های وحیانی گناهان چه آثار و پیامدهایی را در عرصه‌های مادی و دنیوی و معنوی و اخروی به همراه دارد؟
پرسش و پاسخ جنگیدن در ماه حرام

پرسش و پاسخ جنگیدن در ماه حرام

چرا امام حسین(ع) در ماه محرم که جنگ حرام است، جنگید، و آیا خواست الهی وقوع حوادث کربلا در این ماه بود؟
پرسش و پاسخ حدود آزادی

پرسش و پاسخ حدود آزادی

از منظر آموزه‌های وحیانی آیا آزادی انسان مطلق و بی‌حد و اندازه است یا اینکه مشروط به شرایط و محدود به حدودی می‌باشد؟

پر بازدیدترین ها

آشنایی با مجازات توهین و درگیری با مأموران پلیس

آشنایی با مجازات توهین و درگیری با مأموران پلیس

مردم به طور کلی از این موضوع غافل هستند که مأمور دولت به اختیار خود آن‌ها را اعمال قانون نمی‌کند و مأمور در اجرای وظیفه معذور است؛ اما با این وجود در برابر مأمور مقاومت کرده یا به شخصیت وی توهین می‌کنند.
آیا جنون قاتل یا مقتول تأثیری در مجازات دارد؟

آیا جنون قاتل یا مقتول تأثیری در مجازات دارد؟

قتل جرم مهمی است و این موضوع ‌که افراد در چه حالت روانی مرتکب این جرم می‌شوند نیز اهمیت زیادی دارد. جنون و دیوانگی یک حالت روانی است که در ارتکاب قتل و مجازات آن تأثیر بسیار دارد.
آشنایی با جرم جعل و استفاده از سند مجعول

آشنایی با جرم جعل و استفاده از سند مجعول

امضای چک به‌جای صاحب دسته‌چک و بردن آن به بانک، دست‌کاری شناسنامه و گذرنامه و…، ساخت اسکناس و ارزهای خارجی تقلبی، تغییر در اسناد و نوشته‌ها و … نمونه‌هایی از جرم جعل است که هر یک از ما ممکن است در زندگی خود و اطرافیانمان با آن مواجه شده باشیم.
آشنایی مقررات مرتبط با تعیین بهای خواسته در دعاوی

آشنایی مقررات مرتبط با تعیین بهای خواسته در دعاوی

تعیین بهای خواسته به مفهوم مشخص کردن ارزش ریالی یا تقویم آن به وجه رایج کشور است بنابراین وقتی خواسته وجه رایج کشور است، تقویم آن موضوعاً منتفی است و اعتراض به بهای آن نمی‌تواند مصداق داشته باشد و اگر خوانده به میزان وجه تعیین‌شده اعتراض کند، اقدام وی، دفاع به معنای اخص تلقی می‌شود.
Powered by TayaCMS