24 آبان 1393, 14:3
كلمات كليدي : شكل اول، حد وسط، حد اكبر، حد اصغر، صغري، كبري
نویسنده : مهدي افضلي
در قیاس اقترانی لازم است سه چیز وجود داشته باشد: حد وسط، حد اصغر و حد اکبر؛ ولی از نحوه قرار گرفتن حد وسط یا اوسط اشکال مختلفی پدید میآید که گذشتگان آنرا به سه شکل بالغ میکردند، ولی از ابن سینا به بعد به چهار شکل یا اشکال اربعه ارتقا پیدا کرد و هریک احکام خاصی را واجد است. اگر حد وسط در صغرای یک قیاس محمول و در کبرای آن موضوع واقع شود آنرا "شکل اول" مینامند.
برای منتج بودن شکل اول افزون بر شرایط عام قیاس اقترانی دو شرط عمده را ذکر کردهاند: موجبه بودن صغری و کلیه بودن کبری، که برای سهولت در ذهن سپاری این دو شرط آنرا به اختصار "مغکب" میگویند: م= موجبه، غ= صغری، ک= کلی، ب= کبری.
اگر صغری موجبه نباشد، در این صورت معلوم نمیشود که حکم موجود در حد وسط در کبرای قیاس، آیا با اصغر در خارج از اوسط ملاقات میکند یانه، ولی اگر صغری موجبه باشد حکم موجود در کبری لزوما در صغری صادق خواهد بود. بدین جهت در صورت فقدان این شرط از مقدمات، نه نتیجه موجبه میتوان گرفت و نه سالبه، از باب نمونه وقتی گفته شود:
(1) هیچ سنگی گیاه نیست
(2) هر گیاهی رشد میکند؛ نمیتوان گفت
(3) .: هر سنگی رشد میکند، چون معلوم است که هیچ سنگی رشد نمیکند. چنانکه اگر صغری را به این قضیه تبدیل کنیم که
(4) هیچ انسانی گیاه نیست؛ نمیتوان گفت:
(5) .: هیچ انسانی رشد نمیکند.
اگر کبرای قیاس جزئیه باشد، در این صورت احتمال دارد حکم بر آن بخشی از حد وسط در کبری بار شده باشد که در صغری همان بخش محمول واقع نشده است. در این صورت در واقع یکی از شرایط عامه قیاس اقترانی یعنی تکرر حد وسط محقق نیست. از باب نمونه اگر گفته شود:
(1) هر آبی سیال است
(2) بعضی از سیالها با آتش شعله ور میشود؛ در این صورت نمیتوان نتیجه گرفت
(3) بعضی از آبها با آتش شعله ور میشود. زیرا در کبری مراد از بعض سیالها نه آب، بلکه نفت است. به همین دلیل نتیجه درست نیست.
از دو شرطی که گفته میشود صرفا چهار صورت منتج است.
صغری کبری
موجبه کلیه
سالبه کلیه
موجبه جزئیه
سالبه جزئیه
منتج
عقیم
سالب کلیه
چنانکه ملاحظه میشود از مجموع شانزده صورت تنها چهار صورت منتج است. صورت های منتج را قیاس مینامند و صورتهای غیر منتج نیز عقیم است. از میان اشکال اربع تنها شکل اول بدیهی الانتاج است، بقیه اشکال برای اثبات همه باید به شکل اول برگردند، در ضرب اول از شکل اول یعنی موجبه کلیه صغری و موجبه کلیه کبری نتیجه نیز موجبه کلیه است و معرفت نیز با چنین قضیهای تحصیل میشود. راز اول نامیده شدن آنرا نیز همین دانستهاند که نتیجه بخشی آن بدیهی است.
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان