دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ضعف معنویت؛ عامل خزان تلخ جوانى

آسیبهاى اجتماعى ازعوامل تهدید کننده حیات فرهنگی، اجتماعى و سیاسى هرجامعه هستند که شکلهاى مختلفى دارند، در جامعه امروزایران، اعتیاد به مواد مخدرازمهمترین آسیبها است که مى بایست به پیشگیرى ازآن اقدام وراهکارهاى مناسب را به کارگرفت، ازجمله عوامل بسیارموثردراین زمینه تقویت معنویت در نوجوانان و جوانان به عنوان...
No image
ضعف معنویت؛ عامل خزان تلخ جوانى
ضعف معنویت؛ عامل خزان تلخ جوانى آسیبهاى اجتماعى ازعوامل تهدید کننده حیات فرهنگی، اجتماعى و سیاسى هرجامعه هستند که شکلهاى مختلفى دارند، در جامعه امروزایران، اعتیاد به مواد مخدرازمهمترین آسیبها است که مى بایست به پیشگیرى ازآن اقدام وراهکارهاى مناسب را به کارگرفت، ازجمله عوامل بسیارموثردراین زمینه تقویت معنویت در نوجوانان و جوانان به عنوان سپرى محافظ براى جلوگیرى از خزان تلخ آینده سازان کشور است . امروزه مواد مخدر به راحتى قابل دسترسى است ومدت زمان دسترسى به آن نیزکاهش یافته است. سن مصرف کنندگان، روز به روز کاهش مى‌آید، به طورى که درحال حاضرگفته مى‌شود از15 سال به بالا درگیراین پدیده زیانبارهستند. با وجود اینکه پیشگیرى ازاعتیاد، قبل ازدرمان کارپیچیده‌اى است، اما موثرترین وموفقیت ‌آمیزترین روش است که توجه به آن، ازآسیبها و زیانهاى بعدى جلوگیرى خواهد کرد .گرچه گفته مى شود مسئولان براى کنترل نفوذ اعتیاد در مدارس تلاش مى کنند اما ناهماهنگى ها و نبود برنامه ریزى جامع این تلاشها را ناکام گذاشته است. دوران جوانى دوران بروزوظهوراحساسات است، درموارد بسیاری، احساسات جوانان برمنطق آنها غلبه مى کند، به طور طبیعى جوان کم تجربه است وبراى کنترل احساسات، همچنین بهره گیرى مناسب ازآن وهدایت صحیح، به فضاسازى مناسب و هدایتگرى مطلوب نیازدارد. رقم30 هزارنفرى دانش آموزان معتاد، درخانواده16 میلیونى آموزش وپرورش، فقط مربوط به گروهى است که خودخواسته به مراکزترک اعتیاد مراجعه کرده اند، اما رقم قابل توجهى ازدانش آموزان نیزمصرف کنندگان تفننى هستند. ازآنجایى که مسئله اعتیاد وگرایش روزافزون مردم بویژه نوجوانان وجوانان به استفاده ازمواد مخدربه عنوان یکى ازمهمترین آسیبهاى اجتماعى مطرح است واین موضوع، معضلى حساس براى خانواده ها ، مسئولین ومردم است، لزوم به کارگیرى راهکارهاى پیشگیرانه توسط خانواده ها ، نهادهاى آموزشى نظیرآموزش وپرورش ، دانشگاهها ، رسانه ها بیش ازپیش احساس مى شود. پیشگیرى به عنوان آسانترین و کم خرج ترین راه باید مورد توجه مسئولان و برنامه ریزان باشد . به اعتقاد بسیارى ازمتخصصان، آموزش مهارتهاى اجتماعى نظیرآموزش حل مسئله، تقویت قدرت نه گفتن ، آموزش پرهیز از دوستى با افرادى که رفتارهاى پر خطر دارند، آموزش اینکه براى حل یک مشکل تنها یک راه حل وجود ندارد ، آموزش اینکه استفاده از بعضى مواد تنها براى یک بار هم ضایعات جبران ناپذیرى دارد، نقش بسیارمهم واساسى در پیشگیرى از گرایش نوجوانان و جوانان ایران اسلامى به اعتیاد دارد. بى تردید آموزش این مهارتها با بهره گیرى ازمبانى وآموزه هاى دینی، بسیارعمیق وریشه اى بوده، اعتماد به نفس نوجوان را به درستى ارتقاء مى بخشد. وقتى قشر تاثیرپذیروحساس جامعه، با قدرت درک وتشخیص بالا واعتماد به نفسى که به دلیل آگاهى ازمسائل دینى واجتماعى ایجاد شده، درمعرض آسیب قرارگیرد، به درستى مى تواند به آن مقابله کرده، دردام نیفتند. خودشناسى وخودسازى ازجمله دستاوردهاى آگاهى دقیق وصحیح ازمبانى دینى است که به واسطه آموزش صحیح درمدارس ایجاد مى شود، نوجوانى که به این مرحله رسیده باشد، براى خود چنان ارزشى قائل است که هرگزحاضر نمى شود آسیبى به خود وارد کند، به همین دلیل درحفظ خود ازخطراتى که اورا تهدید مى کند، کوشا وهوشیارخواهد بود. به طورکلى مقابله مذهبى ، متکى برباورها وفعالیتهاى مذهبى است وازاین طریق درکنترل استرسهاى هیجانى وناراحتیهاى جسمى به افراد کمک مى‌کند. داشتن معنا وهدف در زندگی، احساس تعلق داشتن به منبعى والا ،امیدوارى به کمک و یارى خداوند درشرایط سخت زندگی، برخوردارى ازحمایتهاى اجتماعى وحمایت روحانى همگى ازجمله منابعى هستند که افراد مذهبى با برخوردارى ازآنها مى‌توانند درمواجهه با حوادث سخت واسترس زا که درمواردى براى تحمل آنها به مواد مخدرپناه مى برند، به خوبى مقاومت کرده، آسیب کمترى را متحمل شوند. به گزارش مهر ، تقویت باورهاى دینی، تقویت کنترل کننده هاى درونى انسان را در پى داشته ، نتایج آن در برخوردهاى انسان با مسائل پیرامون به خوبى قابل مشاهده است. تحقیقات نشان مى دهد کسانى که اعتقاد به خداى متعال داشته و خدا را بر اعمال و رفتار خود شاهد و ناظر مى دانند، بسیارکمترعملى خلاف عقل، شرع وقانون انجام مى دهند. در این میان از نقش خانواده نیز نباید غافل شد، خانواده دیندار، نسل دیندارى را تربیت مى کند که در آینده کمتر در خطر ابتلا به آسیبهاى مختلفى که در اجتماع وجود دارد، قرارخواهد گرفت . چنین نسلی، با قدرت تشخیص بالا، یاراى مقابله و مقاومت در برابر وسوسه ها و تشویقهاى منفى ومخرب را داشته، خود را ازانحراف وسقوط درورطه نابودى حفظ مى کند .
روزنامه رسالت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
سخاوت و بخشش آرامشی برای خود، آسایشی برای دیگران

سخاوت و بخشش آرامشی برای خود، آسایشی برای دیگران

بخشش یکی از خصلت‌ها و فضایل خوب و زیبای انسانی است.
نقش تربیتی معلم از دیدگاه فلاسفه و مربیان بزرگ

نقش تربیتی معلم از دیدگاه فلاسفه و مربیان بزرگ

از میان تمامی عوامل آموزشی و تربیتی، نقش معلم به‌عنوان مهمترین عامل نظام تعلیم و تربیت، جایگاه و اهمیت بسزایی دارد. معلم در رشد و پرورش دانش‌آموزان، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.
فرایند برنامه ریزی از نگاه امام علی(ع)

فرایند برنامه ریزی از نگاه امام علی(ع)

برنامه‌ریزی مانند پلی، زمان حال را به آینده مربوط می‌کند.
نیکی به دیگری، نیکی به خود است

نیکی به دیگری، نیکی به خود است

در فرهنگ اسلامی ایرانی این معنا جا افتاده است که «هر چه کنی به خود کنی؛ گر همه نیک و بد کنی»، یا «تو نیکی کن و در دجله انداز؛ که ایزد در بیابانت دهد باز».
Powered by TayaCMS