دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عاشورا تجلی اسلام ناب بخش سوم

حادثه عاشورا، پاسخ به سؤال همیشه مطرح «کدام اسلام؟» است.
عاشورا تجلی اسلام ناب بخش سوم
عاشورا تجلی اسلام ناب بخش سوم

عاشورا تجلی اسلام ناب(3)

حوادث کربلا، اسلام زندگی...!

حادثه عاشورا، پاسخ به سؤال همیشه مطرح «کدام اسلام؟» است. فلسفه حفظ و تداوم عاشورا نیز بیش از هر چیز در این نکته ظریف نهفته است. عاشورا باید در هر زمان باقی بماند و مطرح باشد تا گمراهان و راهزنان ضدخدا و انسان، نتوانند با تفسیرهای قلابی و من‌درآوردی از اسلام، بشر را از یافتن و پیمودن صراط مستقیم، بازدارند و به انحراف بکشانند. حفظ عاشورا نیز در پرتو حفظ و ماهیت و معنای آن است نه به معنی حفظ ظاهر و وسایل و مراسم آن. فرهنگ عاشورا، فرهنگ چگونه زیستن است. فرهنگ زندگی است در همه ابعاد، عشق ورزیدن، پرستیدن، ذلت نپذیرفتن و انسان ماندن و آدم شدن و ... وقتی شناخت معنی و ماهیت عاشورا به عنوان راز و رمز ماندگاری عاشورا حجت می‌شود، غرض این است که عاشورا را در همه ابعاد باید دید. فرهنگ عاشورا برخلاف طرز تلقی اشتباه و تصور رایجی که معمولاً وجود دارد و بعضی هم اصرار دارند که وجود داشته باشد، به معنای فرهنگ دنیاگریزی و بریدن از دنیا و پشت کردن به زندگی و غافل شدن از درد و رنج‌ها و واقعیات اجتماع و همنوعان و یکسره در اندیشه آخرت بودن نیست. اگر این طور بود، امام حسین(ع) این چنین به قلب معرکه نمیزد و با بزرگ‌ترین قدرت زمانه یعنی امپراطوری اموی که شرق و غرب عالم را تسخیر کرد و به آن مسلط بود، درگیر نمی‌شد.

نوشته‌اند که امام حسین(ع) - در مسیر کربلا گاهی این شعر را زمزمه می‌کرد:

و ان تکن الدنیا تعد نفیسه

                                       فدار ثواب الله اعلی و انبل (لمعات الحسین)

یعنی: اگرچه دنیا قشنگ و نفیس و زیباست، اما هرچه دنیا قشنگ و زیبا باشد، آن خانه پاداش الهی خیلی قشنگ‌تر و زیباتر و عالی‌تر است. امام حسین(ع) در این اشعار (که بعضی احتمال داده‌اند از پدر بزرگوارشان حضرت علی(ع) است)، از دنیا به عنوان «امری نفیس» یاد می‌کند. هرچند که البته آخرت را که درپی یک زیستن شرافتمند و مرگی زیبا در راه حق به دست آید، زیباتر و عالی‌تر می‌داند.

بنابراین دشمنان اهل‌بیت و اسلافشان نتوانسته‌اند، عاشورا را نابود و از حافظه تاریخ و ذهن شیعیان و دوستداران محو کنند و در پروژه «عاشورازدایی» ناکام مانده‌اند، حربه تازه‌ای پیدا کرده که درصورت غفلت، خطرناک و کارآمد هم هست. آنها تلاش کرده‌اند عاشورا را دگرگونه معنی و آن‌طور که به نفع خودشان است و به نفع مردم نیست تعریف و تبیین نمایند و این‌گونه جلوه دهند که اسلام و فرهنگ عاشورا به معنی گریز از دنیا و سیاهی و ماتم و عزا و مصیبت و ضعف و شکست و ... خلاصه پشت کردن به دنیا و هر آنچه در آن می‌گذرد، است! اینجاست که باز باید پرسید، کدام اسلام؟ و کدام عاشورا؟

آن اسلام که امام حسین(ع) در حادثه عاشورا تعریف کرد و خود نماینده آن است. اسلام زندگی و امید است. عاشورای حسینی اصلاً پاسخ به سؤال «چگونه زیستن» است. اسلام دین زندگی و حیات است. اسلام از مؤمن خواسته است قدر لحظه به لحظه نعمت بزرگی که خداوند به نام «عمر» به او ارزانی داشته است بداند و درجهت «انسان شدن» و تقرب هرچه بیشتر به حق از آن استفاده نماید و از این نظر در نزد جهانیان «نمونه و الگو» باشد.

مگر قرآن صرفاً مسلمانان را خطاب قرار نداده است که باید امت نمونه و وسط برپا کنند: «وکذلک جعلناکم امه وسطا...» مگر امام جعفر صادق(ع) از شیعیان خود نخواسته است که «کونو لنازینا و لاتکونوعلینا شینا...» شهید بزرگوار علامه مطهری(ره)، ننوشته و نگفته است که: «اگر این کشور بخواهد اصلاح بشود، اگر بخواهد در جاده ترقی بیفتد، در جاده تعالی بیفتد، در جاده علم بیفتد، در راه صنعت بیفتد، در راه حریت و آزادیخواهی بیفتد، بهترین راه و نزدیک‌ترین راه - اگر نگویم راه دیگری نیست - بهترین راه و نزدیک‌ترین راه همین است که از همین احساسات صادقانه مردم درباره حسین‌بن علی(ع) که حقیقت دارد و واقعیت دارد و درباره شخصی است که شایسته این احساسات است و صاحب یک مکتب بسیار بزرگ و عالی است، استفاده کنیم.» (ده گفتار، ص 219)

درست است، فرهنگ عاشورا، فرهنگ شهادت است. اما مگر شهادت معنایی جز زندگی و چگونه زیستن می‌دهد. شهادت یک ابزار و تاکتیک است و مثل «زهد اسلامی» نتیجه حساسیت به زندگی در همه ابعاد مادی و معنوی آن است و شهید انسانی است در اوج قله انسانیت که به انسان‌ها درس زندگی می‌دهد: «حسین بن‌علی(ع) درس غیرت به مردم داد، درس تحمل و بردباری به مردم داد، درس تحمل شدائد و سختی‌ها به مردم داد، اینها برای ملت مسلمان درس‌های بسیار بزرگی بود.» (حماسه حسینی) جلد دوم، ص 151)

درست است در عزای حسینی و در رثای قهرمان بزرگی چون حسین(ع)، باید گریست، اما چه گریه‌ای؟! «اینکه گفته‌اند رثای حسین‌بن علی (ع) باید همیشه زنده بماند، حقیقتی است و از خود پیغمبر گرفته‌اند و ائمه اطهار نیز به آن توجه کرده‌اند. این رثاء و مصیبت نباید فراموش بشود، این ذکر، این یادآوری، نباید فراموش بشود و باید اشک مردم را همیشه بگیرد. اما در رثای یک قهرمان، پس اول باید قهرمان بودنش برای شما مشخص بشود و بعد در رثای قهرمان بگریید، وگرنه رثای یک آدم نفله شده بیچاره بی‌دست‌وپای مظلوم که دیگر گریه ندارد و گریه ملتی برای او معنی ندارد. در رثای قهرمان بگریید برای اینکه احساسات قهرمانی پیدا کنید.» (حماسه حسینی، جلد دوم، ص 110 و 111)

امام حسین(ع) در عاشورا به ما آموخت انسان لایق بهترین زندگی‌هاست و شأن و مقام او نیست که برای دو روز زندگی تن به ذلت و خواری دهد. اوست که به سر تاریخ و بشریت نهیب می‌زند: «الموت اولی من رکوب‌النار» و اوست که می‌گوید: «سواری الموت الاسعاده»، و در پاسخ به تهدید «الدعی بن الدعی» (عبیدالله بن زیاد)، فریاد حیات‌بخش «... هیات‌ من‌الذله» را سر داد. این است که اسلام حقیقی، اسلامی که امام حسین(ع) در قیام عاشورا آن را احیاء و تعریف کرد، برخلاف بعضی ادیان و مذاهب دنیا را نه‌تنها از آخرت جدا نمی‌کند بلکه اصولاً در اسلام راه آخرت از قلب دنیا می‌گذرد. از نظر این دین هرکس معاش ندارد، معاد ندارد، هر کس نان ندارد، نماز ندارد و ... محمد مصطفی(ص) و علی مرتضی(ع)، این چهره‌های مجسم و نمادهای عینی و عملی اسلام، کدام یک زندگی و اجتماع را رها کرده، به دردهای مردم و عدالت اجتماعی و معیشت و نان و آب مردم بی‌توجه و نسبت به نیازها و مشکلات توده‌ها، دغدغه نداشته و برای نجات و رستگاری «خود»، خودخواهانه در گوشه دیر و انتهای غاری منزوی و معتکف شده، زندگی اصحاب و یاران و دست‌پروردگان این بزرگواران را مطالعه کنیم. مالک را، ابوذر و مقداد و سلمان را ... از خصوصیت برجسته این‌ها یکی این است که برای رضای خدا و برای نجات جامعه و دفاع از مظلوم، «خود» را یکسره فراموش کرده و علیه مظالم و مفاسد قیام کرده‌اند. آیا امام حسین(ع) جز این کرد؟ آیا امام حسین(ع)، نمی‌توانست بدون توجه به دردهای جامعه و نیازهای مردم و خطری که اسلام را تهدید می‌کرد، سر در عبای عبادت کشد و «هوهوکنان» راه و رسم زهد و عرفان و درویش‌مسلکی پیشه کند، آن هم در شرایطی که یزید حاضر بود درصورت سکوت امام حسین(ع)، همه چیز در اختیار امام قرار دهد، یزید و اعوان و انصارش هم اگر امام حسین (ع) متعرض کارهای آنان نمی‌شد و روی کارهای آنها صحه می‌گذاشت حاضر بودند همه جور مساعدت را با امام بکنند، هرجا را می‌خواست به او می‌دادند، اگر می‌گفت حکومت حجاز و یمن را به من بدهید، حکومت عراق را به من بدهید، حکومت خراسان را به من بدهید، می‌دادند، اگر اختیار مطلق هم درحکومت‌ها می‌خواست و می‌گفت به اختیار خودم هرچه پول وصول شد و دلم می‌خواست بفرستم، می‌فرستم و هرچه دلم خواست خرج می‌کنم کسی متعرض من نشود، باز آنها حاضر بودند...»

(ده گفتار، ص 213 و 214)

روزنامه کیهان

تاریخ انتشار: 22 شهریور ماه 1397

مقاله

نویسنده سید محمد سعید مدنی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

آزادی و آزادگی از نظر قرآن

آزادی و آزادگی از نظر قرآن

در مطلب حاضر نویسنده دیدگاه قرآن را درباره مفهوم آزادی و آزادگی و تفاوت آن با مفهوم مصطلح رایج را بررسی کرده است.
عمر با عزت؛ مرگ با عزت

عمر با عزت؛ مرگ با عزت

انسان باید از خداوند بخواهد تا اعضا و جوارح و بدنش را وارث جانش قرار دهد تا محتاج و نیازمند غیر خود نشود.
رابطه نسبت نفس و بدن در نگاه فلاسفه غرب

رابطه نسبت نفس و بدن در نگاه فلاسفه غرب

موضوع تفکیک یا وحدت نفس و بدن یا انکار وجود یکی از آنها، بی‌اغراق یکی از مهم‌ترین موضوعات فلسفه اسلامی و غربی است که مقولاتی، چون دوگانه ذهن- عین (سوژه- ابژه) در پی آن مطرح شده است
بررسی علل و موجبات نفرین الهی در قرآن

بررسی علل و موجبات نفرین الهی در قرآن

در مقاله حاضر نویسنده با تشریح چیستی نفرین، به علل پیدایش نفرین الهی از دیدگاه قرآن پرداخته و آثار نفرین را توضیح داده است.
وکالت تضمینی تعهد به نتیجه یا تعهد به وسیله

وکالت تضمینی تعهد به نتیجه یا تعهد به وسیله

با عنایت به پیشرفت وگسترش علوم در حوزه‌های مختلف امروزه مسائل حقوقی و قضایی نیز در کشور رشد و تغییرات چشم‌گیری داشته است، لذا انتخاب وکیل آن هم متخصص و توانمند برای افرادی که نیاز به وکیل دارند و تاکنون تجربه حضور در مراجع قضایی و انتظامی را نداشته‌اند، دشوار شده است.
Powered by TayaCMS