24 آبان 1393, 14:3
كلمات كليدي : علم منطق، ابزار قانوني، قواعد درست انديشيدن، علوم آلي، علوم اصالي
نویسنده : مهدي افضلي
از میان تمام جانداران، انسان از نیروی عقل برخودار است که با آن حقایق را بهتر و عمیقتر درک میکند. لکن در مسیر درک حقایق احیانا بر اثر درست راه نبردن عقل دچار اشتباه میشود. چیزی را که علت یک پدیده نیست، علت آن میانگارد، سخن هر کسی را با هر پایه و مایهای تلقی به قبول میکند و پس از مدتی سر از شکاکیت در میآورد و گمان میبرد که چیزی وجود ندارد و اگر وجود داشته باشد قابل شناختن نیست و اگر قابل شناختن باشد قابل شناساندن نیست. اندیشمندان با دیدن این مسأله در پی چاره برآمده و سرانجام علم منطق را تدوین کردهاند.
در تعریف علم منطق گفته شده:
"منطق ابزاری است که به انسان نحوه درست اندیشیدن را یاد میدهد."
بر اثر رعایت قوانین منطق ذهن انسان از خطا و اشتباه محفوظ میماند، دیگر نه خود به اشتباه میافتد و نه دیگران را به خطا میاندازد. منطق را از این جهت همانند قواعد زبان دانستهاند، همانگونه که دستور زبان به انسان اصل سخن گفتن را نمیآموزد، بلکه شیوه تصحیح سخن گفتن را تعلیم میدهد، منطق نیز اصل اندیشیدن را نمیآموزد، بلکه شیوه درست اندیشیدن را تعلیم میدهد.
در دسته بندیهایی که برای علوم ذکر شده، یکی تقسیم آن به ابزاری و اصالی است. علوم اصالی علومی هستند که برای شناخت مسائل آن علوم تدوین و تنسیق شدهاند. از باب نمونه علم حقوق برای این است که حقوق و وظایف انسانها را در زندگی اجتماعی تدوین نماید و علم اخلاق برای آن است که حق و تکلیف انسان در مواجه شدن با خود، خدا، انسانهای دیگر و طبیعت را خاطر نشان سازد و همین طور علوم دیگر؛ ولی منطق از آن دسته علوم است که شناخت مسائل آن بالاصاله مطمح نظر نیست، بلکه عهده دار بیان راههای درستی است که اندیشه آدمی به مدد آن با تکیه بر دانستنیها، نادانستیها را کشف کند.
برخی با توجه به این نکته که تمام علوم نیازمند منطقاند گفتهاند منطق خودش علم نیست، زیرا اگر علم باشد با توجه به این که تمام علوم نیازمند منطق هستند، خود منطق نیز به دلیل علم بودن نیازمند علم منطق است و این از مصادیق دور باطل است. کسانی همانند ابن سینا در رد آن گفتهاند اولا تمام علوم نیازمند به منطق نیستند، بلکه علوم نظری نیازمند به منطقاند نه علوم بدیهی، و علم منطق نیاز به منطق ندارد، چرا که بدیهی است. ثانیا آلی و ابزاری بودن علم منطق آن را از علم بودن خارج نمیکند، علوم دیگری هستند که در عین اتفاق نظر بر علم بودنشان ابزار برای علوم دیگر اند؛ از باب نمونه قواعد زبانی و ادبیات ابزار برای زبان و هندسه ابزار برای هیئت است.
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان