دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله تحریری سیره زندگانی آیت الله ملکی تبریزی الگوست

No image
آیت الله تحریری سیره زندگانی آیت الله ملکی تبریزی الگوست آیت الله محمدباقر تحریری سیره و منش زندگانی آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی را الگوی بشر دانست.
آیت الله محمدباقر تحریری در حاشیه کنگره بزرگداشت آیت الله ملکی تبریزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: بحث درباره شخصیت این عالم ربانی بسیار سخت و زمان بر است، ولی آنچه را که باید در تبیین شخصیت این عارف بالله گفت، اینست که سیره زندگانی آیت الله ملکی تبریزی اسوه و الگوی بشر و نسل امروز ایران است.
وی افزود: بایستی با مطالعه مراحل مختلف زندگانی این عالم ربانی، به تحلیل ابعاد شخصیتی این عالم ربانی پرداخت.
آیت الله تحریری خاطر نشان کرد: باید دید علمای بزرگ اسلام در مواجهه با مشکلات چه رفتاری داشته اند و چگونه با ذات اقدس الهی ارتباط برقرار می کردند.
وی افزود: علمای عارف و زاهد اسلام با درک اینکه تمامی موجودات عالم در اختیار انسان هستند تا بشر عابد درگاه احدیت باشد، روی به عارفان حقیقی آورده و تقوای الهی پیشه کرده اند.
آیت الله تحریری تصریح کرد: مرحوم آیت الله ملکی تبریزی نیز جزو این عالمان مجاهد و عارف بالله بود که مخلصانه حقیقت زندگی دنیوی را درک کرد و به لقاءالله رسید.
وی با بیان اینکه برگزاری چنین کنگره هایی در جهت شناساندن علمای عارف و زاهد بسیار موثر و مفید است، گفت: خوشبختانه جهان تشیع همواره از وجود چنین عرفایی بهره برده است، اما متاسفانه کمتر کسی با ابعاد شخصیتی ایشان آشناست.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

پیشرفت علمی (Scientific progress)

کار نظریه پیشرفت علمی فقط این نیست که به تشریح و توصیف نمونه‌ها و الگوهایی بپردازد که علم به واقع از آنها پیروی کرده است، بلکه باید ارزش‌ها یا اهدافی را مشخص سازد که بتوانیم آنها را به عنوان شاخص‌هایی برای تعیین "علم خوب" به کار گیریم. علاوه بر این، به سبب همین پیشرفت علمی است که جامعه‌ی علمی به کار خویش افتخار می‌ورزد و خود را نمونه‌ی بی‌رقیب عقلانیت نهادینه شده می‌داند.
تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

پرسش‌های بنیادین انسان درباره جهان هستی و چگونگی تفسیر آن، تاریخی به درازای اندیشه بشری دارد.
نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

در بخش اول این مطلب نقدهایی بر مبانی و اصول عرفان کیهانی شامل ناممکن بودن عبادت خداوند و همچنین عدم امکان شناخت خدا و عشق و محبت به خداوند مطرح شد.
نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

یکی از مباحثی که درحوزه فکر و اندیشه درجامعه کنونی ما مطرح است، بحث ظهور و بروز جریان‌های شبه عرفان یا عرفان‌های کاذب و یا عرفان‌های منهای خدا و شریعت است.
علم و ادراک و نحوه تشکیل آن

علم و ادراک و نحوه تشکیل آن

این مقاله با قبول موجودات جهان به عنوان موجودات عینی و واقعی و با قبول اینکه اشیا در فردیت خویش دارای تشخّص و تعیّن هستند و به عنوان اموری خارجی قلمداد می‌شوند، و همچنین با قبول اینکه آنچه ما ادراک می‌کنیم همانی است که در خارج وجود دارد، به تبیین مراحل ادراک و ایجاد علم می‌پردازد.

پر بازدیدترین ها

فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

یکی از مباحثی که درحوزه فکر و اندیشه درجامعه کنونی ما مطرح است، بحث ظهور و بروز جریان‌های شبه عرفان یا عرفان‌های کاذب و یا عرفان‌های منهای خدا و شریعت است.
تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

پرسش‌های بنیادین انسان درباره جهان هستی و چگونگی تفسیر آن، تاریخی به درازای اندیشه بشری دارد.
نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

در بخش اول این مطلب نقدهایی بر مبانی و اصول عرفان کیهانی شامل ناممکن بودن عبادت خداوند و همچنین عدم امکان شناخت خدا و عشق و محبت به خداوند مطرح شد.
روش تحقیق وتفکر

روش تحقیق وتفکر

نویسنده محترم مقاله «نگرش انتقادى...» با هدف بررسى و تحقیق از عقب ماندگى علمى و صنعتى جامعه اسلامى به تحلیل فلسفه در میان مسلمانان پرداخته و از آنجا که فلسفه خاستگاه علوم و فنون در زمانهاى متاخر بوده، به این سؤال که چرا جوامع ما به لحاظ علمى عقب مانده است پاسخ گفته و ریشه آن را در وحدت فلسفه با دین و در نتیجه تقدس و قداست فلسفه و عدم نقد پذیرى و ثبات آن دانسته است.
Powered by TayaCMS