دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات ابن ابی سهل اسماعیل نوبختی

No image
تالیفات ابن ابی سهل اسماعیل نوبختی

آثار

ابوسهل در ساحت تألیف و پدید آوردن کتابهاى گوناگون، همگام با مطالبات و نیازها و مقتضیات زمان، چهره اى موفق بشمار مى رود.

آثار وى به ترتیب موضوع کتاب عبارتند از:

الف) توحید و صفات خدا

1)التوحید،

2) التقى و الاثبات

3) استحالة رؤیة القدیم

4) الرد على المجبره فى المخلوق و الاستطاعه

5) حدوث العالم

6) الردّ على اصحاب الصفات

7) المعرفه

8) الصفات

ب) رسالت و امامت

9) کتاب تثبیت الرساله

10) الرد على الیهود

11) الاستیفاء فى الامامه

12) التنبیه فى الامامه

13) الانوار فى تاریخ الائمه

14) الردّ على الواقفه

15) الرّد على الغلاة

ج) ردّ و نقض آراء دیگران

16) الردّ على البى العتاهیه فى التوحید فى شعره

17) الرد على ابن الراوندى

18) نقض مسأله ابى عیسى الوراق فى قدم الاجسام مع اثباته الاعراض

19) الرد على الطاهرى

20) نقض عبث الحکمه لابن الراوند

21) نقض التاج على ابن الراوندى

22) نقض اجتهاد الرأى على ابن الراوندى

23) الردّ على محمد بن الازهر فى الامامه

24) نقض رسالة الشافعى

25) مجالس مع ابى على الجبائى بالاهواز

26) مجالس مع ثابت بن قرّه

د) کتابهاى متفرقه

27)الخصوص و العدم

28) الاسماء و الاحکام

29) کتاب فى الصدقات

30) الحکایة و المحکّى

31) الخواطر

32) الانسان

33) الارجاء

شیخ مفید مى گوید:

من کتاب التنبیه فى الامامه ابوسله را نزد استادم شیخ مفید قرائت کردم.[29]

نام این کتابها فقط در زندگینامه ها مطرح شده و برخى از آنها تا زمان شیخ صدوق[30] و شیخ مفید(م: 413ق) در دسترس دانشمندان بود، ولى متأسفانه در طول دوران از میان رفت.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

No image

پیشرفت علمی (Scientific progress)

کار نظریه پیشرفت علمی فقط این نیست که به تشریح و توصیف نمونه‌ها و الگوهایی بپردازد که علم به واقع از آنها پیروی کرده است، بلکه باید ارزش‌ها یا اهدافی را مشخص سازد که بتوانیم آنها را به عنوان شاخص‌هایی برای تعیین "علم خوب" به کار گیریم. علاوه بر این، به سبب همین پیشرفت علمی است که جامعه‌ی علمی به کار خویش افتخار می‌ورزد و خود را نمونه‌ی بی‌رقیب عقلانیت نهادینه شده می‌داند.
تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

پرسش‌های بنیادین انسان درباره جهان هستی و چگونگی تفسیر آن، تاریخی به درازای اندیشه بشری دارد.
نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

در بخش اول این مطلب نقدهایی بر مبانی و اصول عرفان کیهانی شامل ناممکن بودن عبادت خداوند و همچنین عدم امکان شناخت خدا و عشق و محبت به خداوند مطرح شد.
نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

یکی از مباحثی که درحوزه فکر و اندیشه درجامعه کنونی ما مطرح است، بحث ظهور و بروز جریان‌های شبه عرفان یا عرفان‌های کاذب و یا عرفان‌های منهای خدا و شریعت است.
علم و ادراک و نحوه تشکیل آن

علم و ادراک و نحوه تشکیل آن

این مقاله با قبول موجودات جهان به عنوان موجودات عینی و واقعی و با قبول اینکه اشیا در فردیت خویش دارای تشخّص و تعیّن هستند و به عنوان اموری خارجی قلمداد می‌شوند، و همچنین با قبول اینکه آنچه ما ادراک می‌کنیم همانی است که در خارج وجود دارد، به تبیین مراحل ادراک و ایجاد علم می‌پردازد.

پر بازدیدترین ها

فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

یکی از مباحثی که درحوزه فکر و اندیشه درجامعه کنونی ما مطرح است، بحث ظهور و بروز جریان‌های شبه عرفان یا عرفان‌های کاذب و یا عرفان‌های منهای خدا و شریعت است.
No image

پیشرفت علمی (Scientific progress)

کار نظریه پیشرفت علمی فقط این نیست که به تشریح و توصیف نمونه‌ها و الگوهایی بپردازد که علم به واقع از آنها پیروی کرده است، بلکه باید ارزش‌ها یا اهدافی را مشخص سازد که بتوانیم آنها را به عنوان شاخص‌هایی برای تعیین "علم خوب" به کار گیریم. علاوه بر این، به سبب همین پیشرفت علمی است که جامعه‌ی علمی به کار خویش افتخار می‌ورزد و خود را نمونه‌ی بی‌رقیب عقلانیت نهادینه شده می‌داند.
علم و ادراک و نحوه تشکیل آن

علم و ادراک و نحوه تشکیل آن

این مقاله با قبول موجودات جهان به عنوان موجودات عینی و واقعی و با قبول اینکه اشیا در فردیت خویش دارای تشخّص و تعیّن هستند و به عنوان اموری خارجی قلمداد می‌شوند، و همچنین با قبول اینکه آنچه ما ادراک می‌کنیم همانی است که در خارج وجود دارد، به تبیین مراحل ادراک و ایجاد علم می‌پردازد.
نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

در بخش اول این مطلب نقدهایی بر مبانی و اصول عرفان کیهانی شامل ناممکن بودن عبادت خداوند و همچنین عدم امکان شناخت خدا و عشق و محبت به خداوند مطرح شد.
Powered by TayaCMS