دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تدریس شیعه‌شناسی در دانشگاه‌های آلمان

No image
تدریس شیعه‌شناسی در دانشگاه‌های آلمان استاد دانشگاه بیلفد با تأکید بر اینکه جای تدریس عرفان از دیدگاه شیعه در دانشگاه‌های آلمان خالی است، خواستار تدریس شیعه شناسی در دانشگاه‌های آلمان شد.
به گزارش شیعه نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، ولف احمد آریز و خانم پروفسور اینا وون دو تن از اساتید دانشگاه بیلفد آلمان با همایون همتی رایزن فرهنگی ایران در برلین 17 دی ماه دیدار و گفتگو کردند.
در این دیدار رایزن فرهنگی ایران ضمن اشاره به عرفان تطبیقی گفت: به اعتقاد من تشابهات و تفاوتهایی نیز در دیدگاهها و گرایشهای فلسفی ایران و آلمان وجود دارد.
وی با اشاره به روند الهیات قبل و بعد از انقلاب گفت: در ایران پس از انقلاب به تفکرات اقبال لاهوری به عنوان سیستم جدیدی از الهیات نگریسته شد و اکنون نیز کلام جدید مورد بحث قرار می گیرد.
همایون همتی نیز گفت: ما در کنار آراء و افکار فلاسفه و اندیشمندان غرب، از تحولات مشرق زمین نیز غافل نمانده ایم و انواع اعتقادات و عرفانهای رایج در شبه قاره هند و خاور دور را مورد تحقیق و مطالعه قرار می دهیم.
وی در ادامه گفت: مباحث الهیاتی به ویژه در میان طرفداران دیدگاههای سنتی و دیدگاههای نوین درباره مقولات دینی از بحثهای رایج و زنده در ایران به شمار می روند و با روند موجود به نظر می رسد این مباحث سالها ادامه داشته باشند.
طرفین در این دیدار توافق کردند موضوع تدریس در دانشگاه‌های آلمان کلام شیعه، عرفان شیعه، فلسفه شیعه و مقوله های مربوط به اسلام معاصر باشد.
منبع خبر:
خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

پیشرفت علمی (Scientific progress)

کار نظریه پیشرفت علمی فقط این نیست که به تشریح و توصیف نمونه‌ها و الگوهایی بپردازد که علم به واقع از آنها پیروی کرده است، بلکه باید ارزش‌ها یا اهدافی را مشخص سازد که بتوانیم آنها را به عنوان شاخص‌هایی برای تعیین "علم خوب" به کار گیریم. علاوه بر این، به سبب همین پیشرفت علمی است که جامعه‌ی علمی به کار خویش افتخار می‌ورزد و خود را نمونه‌ی بی‌رقیب عقلانیت نهادینه شده می‌داند.
تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

پرسش‌های بنیادین انسان درباره جهان هستی و چگونگی تفسیر آن، تاریخی به درازای اندیشه بشری دارد.
نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

در بخش اول این مطلب نقدهایی بر مبانی و اصول عرفان کیهانی شامل ناممکن بودن عبادت خداوند و همچنین عدم امکان شناخت خدا و عشق و محبت به خداوند مطرح شد.
نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

یکی از مباحثی که درحوزه فکر و اندیشه درجامعه کنونی ما مطرح است، بحث ظهور و بروز جریان‌های شبه عرفان یا عرفان‌های کاذب و یا عرفان‌های منهای خدا و شریعت است.
علم و ادراک و نحوه تشکیل آن

علم و ادراک و نحوه تشکیل آن

این مقاله با قبول موجودات جهان به عنوان موجودات عینی و واقعی و با قبول اینکه اشیا در فردیت خویش دارای تشخّص و تعیّن هستند و به عنوان اموری خارجی قلمداد می‌شوند، و همچنین با قبول اینکه آنچه ما ادراک می‌کنیم همانی است که در خارج وجود دارد، به تبیین مراحل ادراک و ایجاد علم می‌پردازد.

پر بازدیدترین ها

فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

یکی از مباحثی که درحوزه فکر و اندیشه درجامعه کنونی ما مطرح است، بحث ظهور و بروز جریان‌های شبه عرفان یا عرفان‌های کاذب و یا عرفان‌های منهای خدا و شریعت است.
نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

در بخش اول این مطلب نقدهایی بر مبانی و اصول عرفان کیهانی شامل ناممکن بودن عبادت خداوند و همچنین عدم امکان شناخت خدا و عشق و محبت به خداوند مطرح شد.
تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

پرسش‌های بنیادین انسان درباره جهان هستی و چگونگی تفسیر آن، تاریخی به درازای اندیشه بشری دارد.
No image

پیشرفت علمی (Scientific progress)

کار نظریه پیشرفت علمی فقط این نیست که به تشریح و توصیف نمونه‌ها و الگوهایی بپردازد که علم به واقع از آنها پیروی کرده است، بلکه باید ارزش‌ها یا اهدافی را مشخص سازد که بتوانیم آنها را به عنوان شاخص‌هایی برای تعیین "علم خوب" به کار گیریم. علاوه بر این، به سبب همین پیشرفت علمی است که جامعه‌ی علمی به کار خویش افتخار می‌ورزد و خود را نمونه‌ی بی‌رقیب عقلانیت نهادینه شده می‌داند.
Powered by TayaCMS