دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ششمین کنگره اروپایی فلسفه تحلیلی برگزار می‌شود

No image
ششمین کنگره اروپایی فلسفه تحلیلی برگزار می‌شود
ششمین کنگره اروپایی فلسفه تحلیلی در کراکو لهستان در روزهای 21 تا 26 آگوست سال 2008(31 مرداد تا 5 شهریور) به همت موسسه فلسفه دانشگاه یاگیلونیان لهستان برگزار می شود.
 
به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه فارس این سلسله کنگره‌ها موسوم به ECAP هر سه سال توسط انجمن اروپایی فلسفه تحلیلی به هدف ایجاد ارتباط و تشویق به همکاری فیلسوفان اروپایی برگزار خواهد شد. کنگره پیشین در سال 2005 در لیسبوا برگزار شد.
ششمین کنگره این انجمن به طور محلی و با همکاری موسسه فلسفه دانشگاه یاگیلولینان لهستان و آکادمی علوم این کشور برگزار می شود.  این همایش در کراکو بزرگترین شهر جنوبی لهستان در کنار رودخانه ویستوال برگزار خواهد شد. کراکو در قرون یازدهم تا شانزدهم پایتخت لهستان بوده است. این شهر میراث فرهنگی و آثار دیدنی حیرت انگیزی دارد. زبان برگزاری این همایش نیز انگلیسی می باشد  .
در ابتدای این همایش سخنگوی ریاست جمهوری لهستان و شهردار کراکو نیز سخنرانی خواهند کر.
فلسفه تحلیلی که با آغاز سده بیستم و با کوشش‌های فلسفی چهره‌های شاخصی چون فرگه؛ راسل؛ وایتهد و مور شروع شد عمدتا در کشورهای انگلیسی زبان چون آمریکا و انگلیس رشد کرد و با آثار اندیشمندانی چون ویتگنشتاین؛ کواین؛ آوستین؛ کارناپ؛ استراوسن؛ دیویدسون و ... بالید .
عمده مباحث فلسفه تحلیلی به تحلیل زبان؛ معرفت شناسی و مباحث منطقی و سایر فلسفه‌های درجه دوم چون فلسفه زبان؛ فلسفه ذهن؛ فلسفه اخلاق؛ فلسفه دین و ... می‌پردازد. علی رغم این نباید تلقی افراطی را که میان فلسفه تحلیلی و فلسفه قاره‌ای تمایزی پرناشدنی قائل می‌شود؛ جدی گرفت  .
در سالهای اخیر کوشش های فراوانی از سوی فیلسوفان برای تقریب این دو جریان فکری صورت گرفته است.
 
 
منبع: www.farsnews.ir

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

پیشرفت علمی (Scientific progress)

کار نظریه پیشرفت علمی فقط این نیست که به تشریح و توصیف نمونه‌ها و الگوهایی بپردازد که علم به واقع از آنها پیروی کرده است، بلکه باید ارزش‌ها یا اهدافی را مشخص سازد که بتوانیم آنها را به عنوان شاخص‌هایی برای تعیین "علم خوب" به کار گیریم. علاوه بر این، به سبب همین پیشرفت علمی است که جامعه‌ی علمی به کار خویش افتخار می‌ورزد و خود را نمونه‌ی بی‌رقیب عقلانیت نهادینه شده می‌داند.
تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

پرسش‌های بنیادین انسان درباره جهان هستی و چگونگی تفسیر آن، تاریخی به درازای اندیشه بشری دارد.
نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

در بخش اول این مطلب نقدهایی بر مبانی و اصول عرفان کیهانی شامل ناممکن بودن عبادت خداوند و همچنین عدم امکان شناخت خدا و عشق و محبت به خداوند مطرح شد.
نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

یکی از مباحثی که درحوزه فکر و اندیشه درجامعه کنونی ما مطرح است، بحث ظهور و بروز جریان‌های شبه عرفان یا عرفان‌های کاذب و یا عرفان‌های منهای خدا و شریعت است.
علم و ادراک و نحوه تشکیل آن

علم و ادراک و نحوه تشکیل آن

این مقاله با قبول موجودات جهان به عنوان موجودات عینی و واقعی و با قبول اینکه اشیا در فردیت خویش دارای تشخّص و تعیّن هستند و به عنوان اموری خارجی قلمداد می‌شوند، و همچنین با قبول اینکه آنچه ما ادراک می‌کنیم همانی است که در خارج وجود دارد، به تبیین مراحل ادراک و ایجاد علم می‌پردازد.

پر بازدیدترین ها

فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

یکی از مباحثی که درحوزه فکر و اندیشه درجامعه کنونی ما مطرح است، بحث ظهور و بروز جریان‌های شبه عرفان یا عرفان‌های کاذب و یا عرفان‌های منهای خدا و شریعت است.
تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

پرسش‌های بنیادین انسان درباره جهان هستی و چگونگی تفسیر آن، تاریخی به درازای اندیشه بشری دارد.
نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

در بخش اول این مطلب نقدهایی بر مبانی و اصول عرفان کیهانی شامل ناممکن بودن عبادت خداوند و همچنین عدم امکان شناخت خدا و عشق و محبت به خداوند مطرح شد.
روش تحقیق وتفکر

روش تحقیق وتفکر

نویسنده محترم مقاله «نگرش انتقادى...» با هدف بررسى و تحقیق از عقب ماندگى علمى و صنعتى جامعه اسلامى به تحلیل فلسفه در میان مسلمانان پرداخته و از آنجا که فلسفه خاستگاه علوم و فنون در زمانهاى متاخر بوده، به این سؤال که چرا جوامع ما به لحاظ علمى عقب مانده است پاسخ گفته و ریشه آن را در وحدت فلسفه با دین و در نتیجه تقدس و قداست فلسفه و عدم نقد پذیرى و ثبات آن دانسته است.
Powered by TayaCMS