دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نوروز زمان مناسبی برای تحول درونی است

No image
نوروز زمان مناسبی برای تحول درونی است حجت الاسلام ایازی با اشاره به اینکه نوروز فرصت مناسبی برای تحول درون است، گفت: این ایام در فرهنگ دینی ما با استقبال زیادی رو به رو شده که همراه با تحول طبیعت باید دگرگونی در زندگی دینی و معنوی انسان نیز ایجاد شود.
حجت الاسلام محمد علی ایازی قرآن پژوه و محقق در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مسئله نوروز مسئله آغاز سال جدید است، اظهار داشت: سال جدید در فرهنگ ما ایرانیان با ایام بهار آغاز می شود که فصل سرد را طی می کنیم و با تحول طبعیت، یک تحول و جابجایی در زندگی ما نیز ایجاد می شود.
وی با اشاره به اینکه این ایام در فرهنگ دینی با استقبال زیادی رو به رو شده است، تصریح کرد: در روایات اهل بیت (ع) نیز خواسته شده این تحول انسان در زندگی دینی و معنوی او نیز ایجاد شود از این رو او تعلیماتی داده شده که در آداب نوروز ذکر شده است.
حجت الاسلام ایازی در ادامه افزود: در تعبیر دعای سال نو می آید : خدایا حالا که سال عوض شده، ماه و روز نیز عوض شده زندگی ما را هم عوض کن. در واقع دعای سال نو یک بعد تعلیمی و یک بعد القایی دارد. همانطور که ما سعی می کنیم ظواهر زندگی خود اعم از پرده و فرش و بیرون را عوض کنیم، در تلاش هستیم تحولی در زندگی درونی خود ایجاد کنیم که باید دل و درون انسان عوض شود.
این قرآن پژوه یاد آور شد: وقتی می گوییم "حول حالنا الی احسن الحال" یعنی تحولی در بیرون ایجاد کرده ای در درون ما نیز دگرگونی ایجاد کن. بنابراین اگر با کسی اختلاف و یا کینه ای داریم، این ایام بهترین فرصت برای ایجاد تحول است.
وی در پایان گفت: در تعبیر دعای سال نو به صله رحم و سرزدن به دوستان و آشنایان تأکید بسیاری شده است و این ایام بهترین زمان برای تحول دل است تا شادی خود را با دیگران قسمت کنیم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

پیشرفت علمی (Scientific progress)

کار نظریه پیشرفت علمی فقط این نیست که به تشریح و توصیف نمونه‌ها و الگوهایی بپردازد که علم به واقع از آنها پیروی کرده است، بلکه باید ارزش‌ها یا اهدافی را مشخص سازد که بتوانیم آنها را به عنوان شاخص‌هایی برای تعیین "علم خوب" به کار گیریم. علاوه بر این، به سبب همین پیشرفت علمی است که جامعه‌ی علمی به کار خویش افتخار می‌ورزد و خود را نمونه‌ی بی‌رقیب عقلانیت نهادینه شده می‌داند.
تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

پرسش‌های بنیادین انسان درباره جهان هستی و چگونگی تفسیر آن، تاریخی به درازای اندیشه بشری دارد.
نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

در بخش اول این مطلب نقدهایی بر مبانی و اصول عرفان کیهانی شامل ناممکن بودن عبادت خداوند و همچنین عدم امکان شناخت خدا و عشق و محبت به خداوند مطرح شد.
نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

یکی از مباحثی که درحوزه فکر و اندیشه درجامعه کنونی ما مطرح است، بحث ظهور و بروز جریان‌های شبه عرفان یا عرفان‌های کاذب و یا عرفان‌های منهای خدا و شریعت است.
علم و ادراک و نحوه تشکیل آن

علم و ادراک و نحوه تشکیل آن

این مقاله با قبول موجودات جهان به عنوان موجودات عینی و واقعی و با قبول اینکه اشیا در فردیت خویش دارای تشخّص و تعیّن هستند و به عنوان اموری خارجی قلمداد می‌شوند، و همچنین با قبول اینکه آنچه ما ادراک می‌کنیم همانی است که در خارج وجود دارد، به تبیین مراحل ادراک و ایجاد علم می‌پردازد.

پر بازدیدترین ها

فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

یکی از مباحثی که درحوزه فکر و اندیشه درجامعه کنونی ما مطرح است، بحث ظهور و بروز جریان‌های شبه عرفان یا عرفان‌های کاذب و یا عرفان‌های منهای خدا و شریعت است.
نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

در بخش اول این مطلب نقدهایی بر مبانی و اصول عرفان کیهانی شامل ناممکن بودن عبادت خداوند و همچنین عدم امکان شناخت خدا و عشق و محبت به خداوند مطرح شد.
تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

پرسش‌های بنیادین انسان درباره جهان هستی و چگونگی تفسیر آن، تاریخی به درازای اندیشه بشری دارد.
No image

پیشرفت علمی (Scientific progress)

کار نظریه پیشرفت علمی فقط این نیست که به تشریح و توصیف نمونه‌ها و الگوهایی بپردازد که علم به واقع از آنها پیروی کرده است، بلکه باید ارزش‌ها یا اهدافی را مشخص سازد که بتوانیم آنها را به عنوان شاخص‌هایی برای تعیین "علم خوب" به کار گیریم. علاوه بر این، به سبب همین پیشرفت علمی است که جامعه‌ی علمی به کار خویش افتخار می‌ورزد و خود را نمونه‌ی بی‌رقیب عقلانیت نهادینه شده می‌داند.
Powered by TayaCMS