دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کارهای کثیف

✍️ سعید احمدی 
کارهای کثیف
کارهای کثیف
سلمان نوجوان عشق دوربین است. تا تهران با ما بود. رفقایش را در اوج پیدا کرد و رفت پیش آن‌ها. وقتی برگشت پیش‌مان، اسم «پاتریس‌لومومبا» را آورد؛ نه خودش؛ خیابانش. همان که در محله‌ی ستارخان تهران زخم جنگ افتاده روی جایی از تنش. ازش خواستیم ما را ببرد آن‌جا. بردمان توی کوچه‌ی آبشور. خانه‌ی هدف، منزل شهید احمدرضا ذوالفقاری بود؛ اما خانه‌های کناری و روبرویش هم منهدم یا معیوب شده بودند. شاید توی مرام ما نباشد کسی را در خواب بکشیم؛ ولی برخی از ابناء آدم اگر این‌طور نباشند خواب‌شان نمی‌برد. یاد جمله‌ی وقیح، اما راست صدر اعظم آلمان افتادم که گفته بود: «اسرائیل مأمور کارهای کثیف ماست». 

آن اسم عجیب خیابان مرا برد توی فکر. همان‌طور که ناکازاکی ژاپنی است، توپولوف روسی است، آل و بنی و ابناء هم عربی است، ریخت این کلمه، آفریقایی است. از قضا وقتی کمی گشتم توی صفحات اینترنتی، فهمیدم نام اولین نخست‌وزیر دموکرات جمهوری کنگو هم سنجاق شده به کارهای چرک و متعفن همین چشم‌آبی‌های موزرد. چطور؟ داستان دارد.

آخرش را می‌گویم: او کمتر از یک‌سال نخست‌وزیر بود؛ ولی با طراحی سازمان سیا و خیانت خودفروختگان وطنی، برکنار شد. به زندان افتاد؛ اما فرار کرد. هنگام گریز و تعقیب گیر افتاد؛ سپس خشاب‌های گلوله، به زندگی‌اش پایان دادند. به دستور یک نظامی ارشد بلژیکی، جنازه‌اش را با اره تکه‌تکه کردند. سر آخر ریختندش توی اسید تا یک آزادی‌خواه و استقلال‌طلب دیگر، از روی زمین قابیل‌ها نیست شود؛ ولی مرگ دردناک او آغازی بود برای استقلال و آزادی آفریقایی‌ها.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

پیشرفت علمی (Scientific progress)

کار نظریه پیشرفت علمی فقط این نیست که به تشریح و توصیف نمونه‌ها و الگوهایی بپردازد که علم به واقع از آنها پیروی کرده است، بلکه باید ارزش‌ها یا اهدافی را مشخص سازد که بتوانیم آنها را به عنوان شاخص‌هایی برای تعیین "علم خوب" به کار گیریم. علاوه بر این، به سبب همین پیشرفت علمی است که جامعه‌ی علمی به کار خویش افتخار می‌ورزد و خود را نمونه‌ی بی‌رقیب عقلانیت نهادینه شده می‌داند.
تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

پرسش‌های بنیادین انسان درباره جهان هستی و چگونگی تفسیر آن، تاریخی به درازای اندیشه بشری دارد.
نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

در بخش اول این مطلب نقدهایی بر مبانی و اصول عرفان کیهانی شامل ناممکن بودن عبادت خداوند و همچنین عدم امکان شناخت خدا و عشق و محبت به خداوند مطرح شد.
نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

یکی از مباحثی که درحوزه فکر و اندیشه درجامعه کنونی ما مطرح است، بحث ظهور و بروز جریان‌های شبه عرفان یا عرفان‌های کاذب و یا عرفان‌های منهای خدا و شریعت است.
علم و ادراک و نحوه تشکیل آن

علم و ادراک و نحوه تشکیل آن

این مقاله با قبول موجودات جهان به عنوان موجودات عینی و واقعی و با قبول اینکه اشیا در فردیت خویش دارای تشخّص و تعیّن هستند و به عنوان اموری خارجی قلمداد می‌شوند، و همچنین با قبول اینکه آنچه ما ادراک می‌کنیم همانی است که در خارج وجود دارد، به تبیین مراحل ادراک و ایجاد علم می‌پردازد.

پر بازدیدترین ها

فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

یکی از مباحثی که درحوزه فکر و اندیشه درجامعه کنونی ما مطرح است، بحث ظهور و بروز جریان‌های شبه عرفان یا عرفان‌های کاذب و یا عرفان‌های منهای خدا و شریعت است.
تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

پرسش‌های بنیادین انسان درباره جهان هستی و چگونگی تفسیر آن، تاریخی به درازای اندیشه بشری دارد.
نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

در بخش اول این مطلب نقدهایی بر مبانی و اصول عرفان کیهانی شامل ناممکن بودن عبادت خداوند و همچنین عدم امکان شناخت خدا و عشق و محبت به خداوند مطرح شد.
روش تحقیق وتفکر

روش تحقیق وتفکر

نویسنده محترم مقاله «نگرش انتقادى...» با هدف بررسى و تحقیق از عقب ماندگى علمى و صنعتى جامعه اسلامى به تحلیل فلسفه در میان مسلمانان پرداخته و از آنجا که فلسفه خاستگاه علوم و فنون در زمانهاى متاخر بوده، به این سؤال که چرا جوامع ما به لحاظ علمى عقب مانده است پاسخ گفته و ریشه آن را در وحدت فلسفه با دین و در نتیجه تقدس و قداست فلسفه و عدم نقد پذیرى و ثبات آن دانسته است.
Powered by TayaCMS