دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آتش‌بس یک‌طرفه...

✍️ حمیدرضا باقری
No image
آتش‌بس یک‌طرفه...
چرا ما آغازگر حمله به اسرائیل و آمریکا نیستیم؟! چرا صبر می‌کنیم آنها به ما حمله کنند و سپس پاسخ دهیم؟! آیا این همان سیاست ذلت و سازش با دشمنان نیست؟!

وقتی به سنت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله مراجعه می‌کنیم؛ حضرت چندگونه از جنگ را داشتند:
•  برخی جنگ‌ها بعد از اطلاع حضرت از تدارک دشمنان برای حمله به مسلمانان بود و ایشان حمله پیش‌دستانه کردند؛
•  برخی جنگ‌ها به‌تلافی خیانت یا غصب یا عهدشکنی دشمنان بود؛ به طور مثال جنگ بدر به دنبال تلاش حضرت برای مصادره کاروان قریش پس از مصادره اموال مسلمانان توسط مشرکین مکه بود یا حرکت حضرت به‌سوی مناطق یهودی‌نشین پس از عهدشکنی و خیانت آنها بود و حتی باوجود خیانت یهودی‌ها، حضرت ابتدا آنان را به اسلام‌آوردن و تسلیم‌شدن دعوت کردند و وقتی نپذیرفتند جنگ را با آنها آغاز کردند.
•  برخی جنگ‌ها نیز بدون مقدمه و با حمله دشمنان بود.

خداوند تبارک‌وتعالی در آیات ۲۲ و ۲۳ سوره مبارکه فتح یک سنت الهی را در مورد جنگ‌های مؤمنان و کافران ذکر می‌کند که قدرمتیقن آن قسم سوم از جنگ‌های اشاره شده است.
این سنت بیانگر چرایی نوع رفتار ما در جنگ کنونی با اسرائیل نیز هست. حضرت آقا در ۱ فروردین ۱۳۹۱ این سنت الهی را چنین توضیح می‌دهند:
«قرآن کریم به ما نوید داده است: «وَ لَوْ قَاتَلَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوَلَّوُا الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا يَجِدُونَ وَلِيًّا وَ لَا نَصِيرًا» (الفتح: ۲۲) «سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا» (الفتح: ۲۳) هیچ جا در قرآن نیامده است که اگر شما شروع به جنگ کردید، حمله کردید، حتماً پیروز خواهید شد؛ ممکن است پیروز بشوید، ممکن است شکست بخورید - همچنان که در جنگ‌های صدر اسلام، آنجائی که مسلمانان حمله کردند، گاهی شکست خوردند، گاهی هم پیروز شدند - اما وعده داده است که اگر دشمن ابتدا به [شما] حمله کرد، آن دشمن قطعاً شکست خواهد خورد. نباید بگوئید این مخصوص صدر اسلام است؛ نه، «سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا»؛ این قانونِ الهی است. ملت ایران عازم است، بانشاط است، در فکر تهاجم و تجاوز نیست؛ اما به هستی خود، به ثروت خود، به هویت خود، به اسلام خود، به جمهوری اسلامی خود با تمام وجود دلبسته و علاقه‌مند است.»👇
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=19301
............
پی‌نوشت: 
1.  استفاده رهبری از اینکه دشمن به شما حمله کند از عبارت: «لَوْ قَاتَلَكُمُ» است؛ در این تعبیر فاعل قتال دشمنان هستند و مفعول آن مومنین یعنی دشمنان جنگ را بر شما تحمیل کردند.
2.  ممکن از در بررسی موارد تاریخی جنگ احد به عنوان نقض این برداشت گفته شود اما این جنگ نیز اگرچه جزو جنگ‌های مورد سوم بود اما روایت درست این جنگ پیروزی اولیه مسلمانان و فرار کفار بود ولی به جهت غفلت گروهی از مسلمانان و اطاعت نکردن از امر پیامبر در حمله دوم مسلمانان غافلگیر شدند و این نشان می‌دهد که این سنت پشت کردن و فرار کفار از میدان جنگ حتی در میدان جنگ نیز دائمی نیست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

‌جایگاه دادستان در کشورهای جهان و عرف بین الملل

‌جایگاه دادستان در کشورهای جهان و عرف بین الملل

دادستان، کارافزار تضمین حقوق بشر- دادستان در عمده نظام‌های قضایی دنیا نقش برجسته و بااهمیتی دارد؛ گاهی به عنوان مدافع حقوق دولت (وکیل‌الدوله) و گاهی به عنوان مدافع حقوق ملت (وکیل‌المله) و گاهی در جهت احقاق حقوق ملت و دولت، توأمان ایفای نقش می‌کند.
مبانی وجوب مشارکتهای اجتماعی از دیدگاه قرآن

مبانی وجوب مشارکتهای اجتماعی از دیدگاه قرآن

هر مسلمان با پذیرش اسلام، در عضویت حزب الله و از اعضای جندالله است.
سخنگویان یا مهندسان افکار عمومی

سخنگویان یا مهندسان افکار عمومی

پژوهش‌ها چگونه افکار عمومی را مهندسی و جهت دهی می‌کنند؟
مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)/ بخش دوّم و پایانی‌

مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)/ بخش دوّم و پایانی‌

در بخش اوّل از مقاله مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) دو موضوع
مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)/ بخش اوّل

مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)/ بخش اوّل

اشاره: اصولاً جهت گیری و گرایش‌های هر اندیشمندی مبتنی بر پیش فرض‌های نظری خاص وی است.
Powered by TayaCMS