دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مراتب اراده

No image
مراتب اراده

اقسام اراده

الف) اراده‌اى که زمینه «سلوک» را فراهم مى‌کند.

ب) اراده‌اى که زمینه «صدور» را فراهم مى‌کند.

آن جا که شخص در بین راه است و به مقصد اراده مى‌ورزد این اراده، زمینه رفتن و سلوک او را فراهم مى‌کند، اما وقتى به مقصد رسید و به منشأ هر کمالى راه یافت، اراده‌اش منشأ صدور مى‌شود؛ نه منشأ سلوک. از این رو مردان حق، تا در دنیا هستند مرید حقند و به او ارادت مى‌ورزند، ولى وقتى به مقصد نایل شدند اراده آنان مصدر و زمینه صدور کمال است و به همین جهت اهل بهشت هر نعمتى را با اراده حاصل مى‌کنند و در آن جا دیگر نیازى به حرکت دست و پا و سلوک نیست:

«لـهم مـا یشـاؤن فیـها و لـدینـا مـزیـد» (ق/35)

« هر چه بخواهند در آنجا برای آنها است و نزد ما نعمت‌های بیشتری است.»

مراتب اراده

اراده بر اثر اختلاف حال مرید، مراتبى دارد:

1- اگر مرید در منزل‌هاى عادى باشد، اراده دارد نعمتى از نعم الهى را دریافت کند و به همین دلیل بسیارى از انسان‌ها در دنیا به دنبال نعمت الهى می‌کوشند.

2‌‌- گرچه کوشش براى دریافت نعم الهى بد نیست، ولی بهتر این است که انسان اراده کند که چیزى طلب نکند.

عده‌اى که به فکر نعمت هستند، مى‌گویند:

« ربنا آتنا فى الدنیــــا حسنة و فى الاخـــــرة حسنة» (بقره/201)

«پروردگارا به ما در دنیا نیکی عطا کن و در آخرت نیز نیکی مرحمت فرما»

آنان از خدا نعمت‌هاى حلال دنیایى و اخروى طلب مى‌کنند، ولى سالکان واصل، به این مقام مى‌رسند که مى‌گویند:« مى‌خواهیم که از خدا، غیر خدا را نخواهیم. »

3- بالاتر از مراتب گذشته این است که انسان نمى‌گوید: «من مى‌خواهم که چیزى نخواهم»؛ بلکه خواستن او فانى در اراده حق است و او از خود اراده‌اى ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

‌جایگاه دادستان در کشورهای جهان و عرف بین الملل

‌جایگاه دادستان در کشورهای جهان و عرف بین الملل

دادستان، کارافزار تضمین حقوق بشر- دادستان در عمده نظام‌های قضایی دنیا نقش برجسته و بااهمیتی دارد؛ گاهی به عنوان مدافع حقوق دولت (وکیل‌الدوله) و گاهی به عنوان مدافع حقوق ملت (وکیل‌المله) و گاهی در جهت احقاق حقوق ملت و دولت، توأمان ایفای نقش می‌کند.
مبانی وجوب مشارکتهای اجتماعی از دیدگاه قرآن

مبانی وجوب مشارکتهای اجتماعی از دیدگاه قرآن

هر مسلمان با پذیرش اسلام، در عضویت حزب الله و از اعضای جندالله است.
سخنگویان یا مهندسان افکار عمومی

سخنگویان یا مهندسان افکار عمومی

پژوهش‌ها چگونه افکار عمومی را مهندسی و جهت دهی می‌کنند؟
مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)/ بخش دوّم و پایانی‌

مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)/ بخش دوّم و پایانی‌

در بخش اوّل از مقاله مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) دو موضوع
مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)/ بخش اوّل

مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)/ بخش اوّل

اشاره: اصولاً جهت گیری و گرایش‌های هر اندیشمندی مبتنی بر پیش فرض‌های نظری خاص وی است.
Powered by TayaCMS